PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rosomak - wizytówka polskiej zbrojeniówki

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Myszor)
14-10-2015 08:15 |  aktualizacja: 14-10-2015 08:23
Rosomak - wizytówka polskiej zbrojeniówki

Przykład udanej kooperacji zagranicznej, sukces polskiej myśli technicznej. Prawie nikt nie pamięta, że początkom produkcji wojskowego pojazdu z Siemianowic towarzyszyła zła prasa i kiepskie rokowania...

Jedna z najbardziej znanych polskich firm wytwarzających uzbrojenie wywodzi swoją historię od bryczek i powozów konnych, które w roku 1855 zaczął w Siemianowicach Śląskich budować Wilhelm Fitzner. Jego syn skierował firmę w stronę stali, otwierając Kuźnię Kotłów Kesselschmiede. Obok kotłów parowych zaczęto wytwarzać w niej rury specjalistyczne o dużych gabarytach, maszty do statków, metalowe pojemniki wysokociśnieniowe, pojemniki do transportu i składowania chemikaliów.
Przestawienia produkcji na zbrojeniową dokonali w czasie II wojny światowej Niemcy, którzy zaczęli wytwarzać w siemianowickich zakładach blachy pancerne, korpusy do samochodów opancerzonych i kadłuby czołgów. Kiedy w 1945 roku nowa władza przejmowała wszystko to, czego jej ówcześni mentorzy nie wywieźli na wschód, firma Fitzner Gamber Zieleniewski została przechrzczona na Zakłady Naprawy Czołgów i trafiła pod rozkazy Dowództwa Wojsk Pancernych i Zmotoryzowanych Wojska Polskiego.

W maju 1952 roku na mocy rozkazu ministra obrony narodowej, powstały Wojskowe Zakłady Mechaniczne. Początek działalności to przede wszystkim remonty i modernizacje czołgów T 34, a później T 55.

Pierwszy bój

- Przemiany gospodarcze i ustrojowe w 1990 roku spowodowały załamanie się rynku zbrojeniowego w Polsce, nie omijając naszego zakładu. Wspomnę tylko, że jeżeli w latach 70. i 80. mieliśmy ponad 1400 pracowników, to w latach 90. już tylko 300 - mówi Adam Janik, prezes spółki Rosomak. WZM przetrwał ten ciężki okres dzięki udanej propozycji modernizacji pojazdów rozpoznawczych BRDM.

Zarząd zdawał sobie jednak sprawę, że potrzeba gruntownych zmian. Doświadczenie i możliwości produkcyjne nie wystarczały w obliczu starzejącej się oferty produktowej.

Szansą na nowe otwarcie stał się przetarg na dostawę kołowych transporterów opancerzonych dla polskiego wojska, rozpisany w 2002 roku. Zakłady przystąpiły do niego wraz z fińską Patrią, oferującą transportery z wieżami firmy OTO Melara. Wraz z otwarciem przetargowych kopert zaczęła się pierwsza wojna Rosomaka (wówczas AVM Patria) z nieprzychylną wówczas opinią publiczną i prasą.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP