PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Równe szanse, nie przywileje

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
17-06-2016 13:16
Równe szanse, nie przywileje

foto: Piotr Waniorek / Żelazna Studio

- Niekorzystne warunki są główną przyczyną gorszej konkurencyjności kolei - mówi prezes zarządu PKP Cargo Maciej Libiszewski w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem.

- Czy zarząd PKP Cargo w pełni potwierdza opinię ministra infrastruktury i budownictwa z Sejmu, że spółka zmarnowała 103,2 mln euro, kupując czeską spółkę AWT?
- Takiej jednoznacznej opinii nie było.

- Ale była m.in. próba wytłumaczenia przyczyn spadku wartości akcji PKP Cargo na GPW taką właśnie decyzją.

- Chodziło o inny kontekst. Oceniając kurs akcji PKP Cargo: każda decyzja dotycząca AWT skutkowała natychmiastowymi zniżkami na giełdzie. Podobnie było teraz, po ogłoszeniu na początku maja informacji o niewypłacalności spółki OKD, należącej do grupy NWR, byłego właściciela i jednocześnie głównego klienta AWT.

- Sytuacja w AWT jest zła?

- Czas pokaże. W ub. r. AWT miało dodatni wynik finansowy, od dłuższego czasu korzystnie zmienia też strukturę przewozów, zmniejszając w nich udział węgla. Jeszcze niedawno było to ponad 50 proc., obecnie - ok. 30 proc.

Cały czas rozmawiamy, zarówno z przedstawicielami OKD, jak i rządu Republiki Czeskiej oraz władz lokalnych. Nadal realizujemy też przewozy dla OKD, ale rozliczamy się na zasadzie przedpłaty.

- Kwestie dotyczące AWT nie wpłyną na zmianę jednego z głównych filarów strategii spółki do 2020 r. - czyli ekspansji zagranicznej?

- Rozwój działalności za granicą to dla nas ważny kierunek. W ostatnich czterech latach praca przewozowa PKP Cargo poza granicami kraju wzrosła prawie czterokrotnie. Inwestujemy w tabor do obsługi połączeń za granicą, rozbudowujemy i zwiększamy przepustowość naszej sieci terminali, wykorzystywanych do obsługi połączeń międzynarodowych.

- Co zatem zarząd będzie korygować w wieloletniej strategii? Zmianę struktury przewożonych towarów?

- W naszych przewozach dominują węgiel, kruszywa i rudy żelaza. Dwa pierwsze rodzaje ładunków mają dobre perspektywy przewozów, które szacujemy jeszcze przynajmniej na kilkanaście lat. W przypadku węgla może to być dłużej, ale musimy uwzględniać politykę UE i postulaty dekarbonizacji. To czas, w którym będziemy się "przezbrajać" i zmieniać strukturę przewozów. Już się to zresztą dzieje, choćby z powodu okresowego spadku przewozu kruszyw i węgla.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP