Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozmowy kontrolowane

Autor: Jarosław Maślanek
11-10-2006 00:00
Rozmowy kontrolowane

Sztandarowym hasłem nowoczesnej gospodarki jest urynkowienie i liberalizacja. Sektor telekomunikacyjny nadal jednak wymaga interwencji administracji państwowej, by możliwe było budowanie relacji klient-dostawca na zasadach konkurencji.

W polskiej telekomunikacji mamy do czynienia z sytuacją dosyć szczególną, w której gra konkurencji w dużym stopniu inicjowana jest przez organy administracji państwowej. Rynek usług telekomunikacyjnych jest o tyle specyficzną branżą, że podobnie jak na rynku energii czy transportu kolejowego, strategicznym dobrem jest infrastruktura. A ta zarządzana jest przez podmioty korzystające ze swoistej renty monopolowej po poprzednim ustroju. W efekcie, mimo że na papierze mamy zagwarantowaną liberalizację usług telekomunikacyjnych, w praktyce wciąż konieczne jest przypominanie o tym uczestnikom rynku za pomocą decyzji administracyjnych. Uwagi te dotyczą nie tylko demonizowanej roli Telekomunikacji Polskiej, ale i coraz częściej oligopolistycznego układu w segmencie telefonii komórkowej. Dlatego też utrzymanie niezależności politycznej, zarówno UOKiK, jak i UKE, wydaje się dla rynku telekomunikacyjnego priorytetem.

Młot na operatorów


Ostatnio najbardziej zelektryzowała rynek groźba nałożenia przez UKE na Telekomunikację Polską 100 mln zł kary za opóźnienia we wdrożeniu hurtowej sprzedaży abonamentu WLR. Po raz kolejny prezes UKE Anna Streżyńska udowodniła, że realizując strategię liberalizacji nie stosuje taryf ulgowych. Co tak rozsierdziło szefową UKE?

TP, podpierając się ekspertyzami, poinformowała, że potrzebuje ośmiu miesięcy na wdrożenie WLR. Zdaniem prezes Streżyńskiej, to kolejny przykład taktyki opóźniania wypełniania zobowiązań nałożonych przez UKE na TP SA, przy wykorzystaniu tłumaczeń o technologicznych przeszkodach. Groźba tak gigantycznej kary poszła w parze z nałożeniem kary rzeczywistej - 3 mln zł za naruszenie obowiązków w zakresie udzielania informacji o numerach abonentów wszystkich sieci telefonicznych. TP bowiem udostępnia informacje o numerach abonentów tylko 33 spośród 56 operatorów publicznych sieci telefonicznych, a jako operator publiczny o największym udziale w rynku ma obowiązek świadczenia usługi ogólnopolskiego biura numerów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP