Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek przed skokiem

Autor: Dorota Goliszewska, Ireneusz Chojnacki, współpraca Katarzyna Walterska
20-07-2012 00:00
Rynek przed skokiem
<b>Adam Leszkiewicz<br />
wiceprezes zarządu ZA Kędzierzyn</b><br /><br />
- W Polsce w ciągu dwóch lat Skarb Państwa planuje sprzedaż około 300 spółek; i to właśnie prywatyzacja będzie motorem rozwoju rynku M&A w naszym kraju. <b>Jakub Bartkiewicz<br />
prezes Domu Inwestycyjnego Investors</b><br /><br />

- Biorąc właśnie pod uwagę dywersyfikację działalności, spodziewam się, że fuzji i przejęć transgranicznych będzie przybywać. Tendencja ta dotyczyć będzie również rynku polskiego. <b>Andrzej Sykulski, wiceprezes Domu Maklerskiego Trigon</b>, uważa, że tak wielki odsetek transakcji kończy się porażką, bo nie poznano wcześniej kultury przejmowanej firmy i nie przygotowano strategii poakwizycyjnej. Udziały (w proc.) sektorów w transakcjach M&A (pod wzgledem wartosci)

Około 70 proc. fuzji i przejęć kończy się klapą. Jak przeprowadzić skuteczną akwizycję? Warto pomyśleć o tym już teraz, bo według ekspertów rynek M&A w Polsce obudzi się za kilka miesięcy.

Zacznijmy od dobrej wiadomości. W biznesie często o sukcesie lub porażce decydują pieniądze. Ale nie w transakcjach typu M&A. Tutaj, zanim pieniądze zostaną wyłożone na stół, uczestnicy negocjacji muszą się wykazać ponadprzeciętnymi kompetencjami menedżerskimi. Do tej roboty nadają się najtwardsi zawodnicy.
Tu wszystko zależy od człowieka: jego umiejętności planowania przejęcia, nakreślenia biznesplanu, pochylenia się nad kulturą firmy przejmowanej oraz zarysowania strategii, co zrobimy po przyjęciu. Dopiero wtedy do gry wchodzą pieniądze, ale nawet największe nie pomogą, jeśli zaniedbaliśmy to, co powinniśmy zrobić przed akwizycją.

Kryzys sprzyja rozwojowi rynku M&A, stwarzając okazje do relatywnie tanich zakupów. Jak z nich korzystać?

Prof. Krzysztof Obłój, kierownik Zakładu Zarządzania Strategicznego UW, przestrzegał, że w wyniku pokryzysowej euforii zakupowej niedługo będziemy obserwować pole bitwy usiane rannymi firmami. Menedżerowie w procesie akwizycji popełniają mnóstwo błędów.

I sami skazują się na porażki.

Kiedy gotówka jest królem...

Po pierwsze, nigdy głównym powodem akwizycji nie powinien być wolny zasób środków pieniężnych. A często tak się dzieje, bo w czasie kryzysu niektóre firmy nagromadziły sporo gotówki, a akwizycja zapewnia szybszy wzrost niż inwestycje. Menedżerowie zachowują się często jak ludzie, którzy w weekend wyprawiają się na zakupy do supermarketów i wracają z pełnym wózkiem rzeczy niepotrzebnych, bo... ich stać.

Po drugie, proces akwizycji musi być bardzo starannie przygotowany i to nie tylko od strony due diligence. Trzeba wiedzieć przed podjęciem decyzji, co, kiedy i kto będzie robił po akwizycji.

Po trzecie, wiemy, że głównym problemem integracji firm są odmienne kultury - wartości, style zarządzania, ludzie. A kultury są niewidzialne i przez to trudne do oceny w procesie planowania przed akwizycją.

Andrzej Sykulski, wiceprezes Domu Maklerskiego Trigon, uważa, że tak wielki odsetek transakcji kończy się porażką, bo nie poznano wcześniej kultury przejmowanej firmy i nie przygotowano strategii poakwizycyjnej, czyli planu, jak działać w tydzień, w miesiąc, rok czy dwa lata po przejęciu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP