Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek telekomunikacyjny powoli odżywa

Autor: Jarosław Maślanek
23-10-2011 00:00

Telekomy mają się lepiej, rynek powoli odżywa, ale o wzrostach sprzed kryzysu trzeba zapomnieć. Nie obyło się bez przetasowań wśród uczestników, a część podmiotów wciąż czeka przejęcie.

Ostatni raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) wskazuje dwa podstawowe trendy polskiego rynku telekomunikacyjnego, które utrzymują się od dłuższego czasu - spadające ceny i rosnącą dostępność usług. Poszerzająca się oferta dostawców usług i aktywność podmiotów sprawiają, że użytkownik może przebierać w usługach dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Ceny spadają, wykorzystanie usług telekomunikacyjnych rośnie. Dotyczy to zwłaszcza telefonii mobilnej i dostępu do internetu.
Szacunkowa wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2010 r. wyniosła 42,8 mld zł, co oznacza wzrost o 1,9 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Rynek napędza zwłaszcza dynamiczny rozwój dostępu do internetu. Odpływ klientów dotyczy szczególnie telefonii stacjonarnej, co zresztą obserwujemy już od paru lat.

Internet górą

Dynamiczny wzrost prognozowany jest w obszarze transmisji danych, dalszemu ograniczeniu będzie podlegał segment telefonii stacjonarnej. Zakresem usług, na który nadal z największym zainteresowaniem zerkają klienci i na który stawiają dostawcy usług, pozostanie dostęp do internetu. W ostatnim roku zmiany dotknęły w mniejszym lub większym stopniu wszystkie segmenty rynku telekomunikacyjnego.

Podmioty świadczące usługi telefonii komórkowej odnotowały największy wzrost w mobilnej transmisji danych. Najwięcej nowych klientów zdobył P4 (Play), zaraz po nim uplasował się PTK Centertel (Orange).

Ciekawym trendem jest wyrównywanie się liczby klientów pre-paid i post-paid, podczas gdy jeszcze niedawno wyraźnie dominowały usługi przedpłacone. Jeżeli chodzi o internet, do głównych tendencji zaliczyć można zwiększanie przepływności przy jednoczesnym skracaniu czasu umowy. Spadek cen dostępu do internetu (m.in. dzięki aktywności operatorów telewizji kablowej) idzie w parze z dynamicznym rozwojem usług mobilnych. Największe udziały w rynku utrzymuje - mimo systematycznego spadku - TP SA. Zaraz po telekomunikacyjnym potentacie plasują się P4, PTK Centertel, Polkomtel, PTC i UPC.

W coraz bardziej schyłkowej telefonii stacjonarnej czołówkę stanowią nadal TP SA, Netia, UPC i PTC. Charakterystycznym zjawiskiem jest tu pakietyzacja usług, dzięki której możliwe jest zaoferowanie szerszego zakresu oferty po niższej cenie.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP