Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rywalizacja o stacje paliw w cieniu Orlenu

Autor: Piotr Apanowicz
20-06-2008 00:00 |  aktualizacja: 27-06-2008 14:19
Rywalizacja o stacje paliw w cieniu Orlenu
- Istotny rozwój sieci stacji bez możliwości przejęcia sieci konkurentów jest ogromnym wyzwaniem - mówi <b>Andrzej Magryś</b>, prezes Statoil. <b>Paweł Żuk</b>, dyrektor generalny Shell Polska, dementuje plotki o możliwym przejęciu przez Łukoil. Shell ma bardzo ambitne plany rozwoju na polskim rynku i na pewno nie myśli o rezygnacji z działalności w naszym kraju. Stacje benzynowe w Polsce

Pewny dominującej pozycji na krajowym rynku stacji benzynowych może być tylko PKN Orlen. Za jego plecami trwa zażarta walka o pozycję wicelidera. Po raz pierwszy na drugim miejscu pod względem liczby stacji najprawdopodobniej znalazł się koncern zagraniczny - BP Polska.

Przez ostatnie lata struktura krajowego rynku detalicznego pozostawała niezagrożona - pozycja lidera PKN Orlen, który z siecią ok. 1900 placówek kontroluje więcej niż co czwartą stację w Polsce, na drugim miejscu Grupa Lotos z ponad 400 stacjami, a w dalszej kolejności trzy największe koncerny zagraniczne, czyli BP, Shell i Statoil, zarządzające sieciami 200-300 placówek. Bieżący rok zburzył jednak to status quo i sprawił, że w czołówce największych sieci już następują znaczące przetasowania, a w najbliższych miesiącach można się spodziewać kolejnych.

BP wyprzedza Lotos


Z chwilą zamykania tego numeru miesięcznika "Nowy Przemysł" było już jasne, że z końcem maja lub na początku czerwca BP Polska może wyprzedzić Grupę Lotos pod względem liczby stacji benzynowych na polskim rynku. Nie jest wykluczone, że jeszcze w tym roku gdański koncern zostanie również wyprzedzony przez Shell Polska. Przez ostatnich kilka lat Grupa Lotos była druga na polskim rynku pod względem liczby stacji paliw z bezpieczną przewagą kilkudziesięciu stacji nad BP Polska, które zajmowało trzecią pozycję. Tymczasem w połowie maja obie firmy dzieliły już zaledwie dwie stacje.

Z najnowszego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że na koniec pierwszego kwartału tego roku Grupa Lotos zarządzała siecią 346 stacji w porównaniu do 379 stacji na koniec 2007 roku, podczas gdy stan posiadania BP powiększył się o jedną stację, do 343 placówek. Kolejna stacja BP otwarta została w kwietniu, a jak się dowiedzieliśmy w krakowskiej centrali BP Polska, jeszcze przed końcem maja spółka planowała uruchomienie 4-5 kolejnych stacji.

To oznacza zmianę wicelidera na krajowym rynku stacji paliw. Zmniejszenie sieci Lotosu o ponad 30 stacji w trakcie pierwszych trzech miesięcy 2008 roku jest efektem stopniowego wygasania umów patronackich gdańskiej spółki. W sieci Lotosu znajduje się obecnie ponad 130 stacji własnych, 71 placówek partnerskich oraz wciąż ok. 140 stacji patronackich, które docelowo do 2013 roku mają całkowicie zniknąć z rynku.

- Nie konkurujemy w liczbie stacji, tylko w ich jakości, dlatego liczebność sieci nie jest dla nas najistotniejsza - przekonuje Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos. - Efektywność naszych stacji rośnie, w tym roku na pewno przekroczymy średnią sprzedaż paliw na jedną stację w Polsce, nasza sieć detaliczna w drugiej połowie roku powinna również zacząć generować zysk operacyjny - dodaje.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP