PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Samochody napędzane myślą

Autor: Piotr Stefaniak
25-07-2012 00:00

Kolejna rewolucji w motoryzacji nie wybuchnie nagle. Za to z każdym rokiem będziemy świadkami zmian, które złożą się na całkiem nowy obraz rynku samochodowego.

Po trzech latach burzliwych losów, w połowie czerwca szwedzka firma motoryzacyjna Saab Automobile została uratowana przed bankructwem przez azjatyckie konsorcjum NEVS. Wydawać by się mogło, że to kolejny przypadek koncentracji w przemyśle motoryzacyjnym. Niezupełnie.
Saaba nie wchłonął koncern motoryzacyjny, lecz grupa "zadaniowa", którą utworzył National Modern Energy Holdings z Hongkongu oraz japońska grupa inwestycyjna Sun Investment.

Inwestorom nie tyle chodziło o utrzymanie marki, co zbudowanie w oparciu o nią nowego segmentu biznesowego - produkcji samochodów elektrycznych.

To także novum, gdyż największe koncerny dodają je zaledwie do swojej gamy tradycyjnych aut.

Nie będzie rewolucji. Zamiast spektakularnego branżowego moto-show - kolejne ważne wydarzenie z całej serii, która stopniowo zmienia motoryzację.

Nasze drogie cztery kółka

Zewnętrzne koszty transportu (m.in. wypadków, emisji CO2, ochrony środowiska, hałasu) w krajach UE szacowane są na ponad 500 mld euro rocznie, co stanowi ok. 4 proc. ich PKB. Jeśli wliczyć do tego koszty korków ulicznych, daje to łącznie od 5 do 6 proc. PKB krajów UE.

Takie szacunki przedstawiają eksperci trzech firm konsultingowych: CE Delft, INFRAS oraz ISI . Są oni autorami raportu ("External costs of the transport in Europe") opracowanego na zlecenie... Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER).

Zleceniodawcy działali z określoną intencją. Chcieli uzbroić się w argumenty w debacie o polityce transportowej, którą zainicjowała publikacja w marcu ub. roku Białej księgi transportu Komisji Europejskiej do 2050 r. Kluczowa wydaje się w tym kontekście uwaga, że samochody odpowiadają za zdecydowaną większość całkowitych kosztów zewnętrznych transportu (93 proc.).

Ale presję na producentów samochodów wywierają też zmieniające się przepisy, np. w postaci norm ograniczania emisji spalin i sami konsumenci.

Poza UE, nowe normy zużycia paliw wprowadza także wiele krajów, jak USA i Chiny.

W Stanach Zjednoczonych od początku tego roku wymaga się od koncernów motoryzacyjnych, aby ich produkty spalały coraz mniej paliwa i w 2025 roku zeszły do średniego poziomu 54,5 mpg (mile per gallon), tj. ok. 4,3 l/100 km. I producenci - nie bez utyskiwań - reagują. Udoskonalają silniki i układy napędowe oraz odchudzają auta. Efekty przechodzą nawet ich wyobrażenia.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP