PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Siła hamowania

Autor: Janusz Steinhoff
10-01-2013 10:43 |  aktualizacja: 31-01-2013 15:14
Siła hamowania
Fot. PTWP

Planowane zwolnienie we Fiacie Auto Poland wzbudziło szczególne emocje na progu nowego roku. To konsekwencja zjawisk, na które mamy ograniczony wpływ i z których musimy wyciągać wnioski.

Czy lansowane przez niektórych polityków i media hasło "Fiat wyrzuca na bruk" odpowiada rzeczywistości? Zdecydowanie nie. Szefostwo tyskiego zakładu, próbując uniknąć konfliktu, zaproponowało działania osłonowe. Zarząd Fiata porozumiał się ze związkami zawodowymi co do wysokości odpraw dla 1450 zwalnianych pracowników (od 9 do 18 pensji).
Szczególną ochroną objęto m.in. osoby powyżej 50. roku życia i samotnie wychowujące dzieci. Trzeba by sobie życzyć, by inne firmy, które staną przed koniecznością zwolnień, stosowały podobne mechanizmy.

Na redukcjach we Fiacie zaciążyła decyzja kierownictwa koncernu o lokalizacji produkcji nowych modeli w fabrykach Pomigliano d’Arco pod Neapolem oraz w Melfi.

Na tę decyzję, wiążącą się z dużymi nakładami inwestycyjnymi, nie wpłynęły niegdyś często powtarzane opinie o tyskiej fabryce jako najlepszej w koncernie. W trudnej sytuacji całej branży zwyciężył, jak to określam, nacjonalizm gospodarczy - racje polityczne przeważyły nad kwestiami ekonomicznymi.

W Europie pracuje w branży motoryzacyjnej 4,5 mln, zaś w Polsce 220 tys. osób, a produkcja ta zajmuje ważne miejsce w naszej gospodarce. W przeszłości polski przemysł motoryzacyjny otrzymał spore wsparcie od państwa - wiele firm ulokowało się w specjalnych strefach ekonomicznych, gdzie korzystały z preferencji podatkowych.

Od kilku lat produkcja aut w naszym kraju spada. Wystarczy porównać roczną produkcję FAP z roku 2009 (605 tys. sztuk) z prognozą na rok 2013 (ok. 300 tys.). Jeśli zestawimy tę tendencję z danymi dotyczącym stosunkowo niewielkiej sprzedaży aut na rodzimym rynku (247 tys. za 11 miesięcy 2012 r.), to dojdziemy do oczywistego wniosku, że polski przemysł motoryzacyjny to zdecydowanie nieduży wycinek europejskiej motoryzacji, którego przyszłość w istotnym zakresie zależy od tego, dokąd zmierza motoryzacyjna Europa.

Niemniej jednak należy zauważyć, iż Polska jest istotnym rynkiem zbytu samochodów osobowych. Ich sprzedaż bowiem w ostatnich latach znacząco przekraczała milion sztuk rocznie. Specyfiką polskiego rynku jest bardzo duży import samochodów używanych (w roku 2008 przekroczył 1,1 mln szt.) i równocześnie niewielki w nim udział aut nowych, w znaczącej większości również pochodzących z importu. Niewątpliwie istotny, negatywny wpływ na i tak już nieracjonalną strukturę naszego rynku ma archaiczny system obowiązującej akcyzy, której stawki są zróżnicowane w zależności od pojemności silnika samochodu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP