PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Skrępowana konkurencja

Autor: (mg)
08-01-2006 00:00
Skrępowana konkurencja
Struktura ceny benzyny Euro Super 95 PKN Orlen

Z dyskusji o cenach paliw, która przetoczyła się na przełomie listopada i grudnia ub. roku dowiedzieliśmy się tylko tyle, że gdyby nasz rynek paliwowy był bardziej konkurencyjny, ceny mogłyby być niższe – ale też nie za wiele. Ceny w Polsce są i muszą być powiązane z międzynarodowymi notowaniami paliw i ropy.

Po pamiętnym spotkaniu ministra skarbu Andrzeja Mikosza z prezesami obu naftowych koncernów, prezes PKN Orlen Igor Chalupec wyjaśniał dziennikarzom, jak powstaje cena orlenowskiej benzyny. Przede wszystkim jest ona oparta na notowaniach ropy Brent. W cenie produktu nie znajduje więc odzwierciedlenia to, że polski koncern przerabia tańszą ropę rosyjską – chociaż oczywiście dostęp do tańszego surowca poprawia wyniki zarówno Orlenu, jak i Lotosu. Cena producentów ma też odniesienie do międzynarodowych notowań cen paliw. W końcu koncern taki jak PKN Orlen korzysta z tzw. premii lądowej, czyli korzysta na tym, że nie ma w bezpośrednim sąsiedztwie wielu konkurentów.
Trudno ocenić, jakie pole manewru w kształtowaniu cen na produkowane przez siebie paliwa mają tak naprawdę Orlen i Lotos; naturalnym ograniczeniem są międzynarodowe notowania cen surowca i produktów na wspólnym unijnym rynku, będące istotnym wskaźnikiem także dla polskich producentów.

Zdaniem Jacka Wróblewskiego z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), po stronie producentów oszczędności prawdopodobnie można szukać m.in. na poziomie logistyki. POPiHN planuje też sprawdzić, jak wpływa na kształtowanie się cen paliw w Polsce to, że PKN Orlen stosuje na terenie całego kraju uśrednione ceny hurtowe.

Sam PKN Orlen przekonuje, że o konkurencyjności polskiego rynku paliwowego przesądza fakt znaczącego importu paliw. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2005 roku do kraju trafiło z zagranicy 27 proc. zużywanych paliw silnikowych. Zarazem jednak należy pamiętać, że mające w Polsce sieci stacji zagraniczne koncerny zaopatrują się... głównie w Orlenie i GL.

Zachodni operatorzy sieci stacji – poprzez zrzeszającą ich organizację, czyli POPiHN – odmawiają natomiast ujawnienia swoich kalkulacji co do marż detalicznych. Do czołówki zachodnich koncernów należy obecnie blisko 30 proc. rynku detalicznego w Polsce. Orlen szacuje swój udział w rynku detalicznym na 27 proc., a Grupa Lotos na około 7 proc. Na poziomie cen detalicznych PKN Orlen i Grupa Lotos mogą wpływać na ceny tylko na własnych stacjach, których również w markowych sieciach jest mniejszość.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Struktura ceny benzyny Euro Super 95 PKN Orlen  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 125 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP