PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Słowa kontra realia

Autor: Raport Specjalny Nowego Przemysłu (Wojciech Kwinta)
17-10-2016 12:26
Słowa kontra realia
Fot. Shutterstock.com

Innowacyjność - słowo-wytrych od lat odmieniane w Polsce przez wszystkie przypadki przy lada okazji. A realia? Mimo pewnego postępu i wyspowych osiągnięć, wciąż w europejskich klasyfikacjach wypadamy słabo.

Jeśli wziąć pod uwagę ranking Komisji Europejskiej, należymy - od lat, z okresami zapaści - do grona tzw. umiarkowanych innowatorów.

A przecież działa sporo programów wsparcia, widać oczekiwanie na nowe firmy i fundusze unijne, które powinny dać silny impuls do innowacji - na miarę tego, który doprowadził do modernizacji infrastruktury drogowej…

Do raportu!


Według GUS, innowacje w latach 2012-14 wprowadziło 18,6 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 12,3 proc. firm usługowych w Polsce. Wydatki na tego rodzaju działalność wyniosły dwa lata temu (nie ma jeszcze nowszych danych) prawie 22,6 mld zł w sektorze przemysłowym i niecałe 13 mld zł w usługowym. Co więcej, tylko część z tych nakładów stanowiły inwestycje w nowoczesne rozwiązania; pozostałe finansowały jedynie ulepszanie produktów i usług.

Najbardziej innowacyjne są w Polsce firmy farmaceutyczne oraz producenci chemikaliów i wyrobów chemicznych. W usługach - ubezpieczenia, reasekuracja i fundusze emerytalne oraz badania naukowe i prace rozwojowe.

Przemysł 3/4 środków przeznacza na innowacyjne inwestycje; w usługach liczą się jeszcze prace badawczo-rozwojowe (B+R). Od europejskiej czołówki nie odstaje jedynie bankowość, wprowadzająca - bywa - najbardziej innowacyjne rozwiązania na świecie.

Zgodnie z założeniami, wydatki na prace badawczo-rozwojowe (B+R) mają w 2020 r. osiągnąć pułap 1,7 proc. PKB. Na razie musimy się zadowolić poziomem 0,94 proc. - zdecydowanie niższym od unijnej średniej; hojniejsi są tu od nas m.in. Czesi i Węgrzy. Jedyne pocieszenie to wzrost nakładów o ponad 30 proc. w ciągu ostatnich 5 lat. Ale… Więcej niż cała Polska wydają rocznie globalni potentaci, jak Volkswagen na przykład.

Dominują deklaracje


- To przedsiębiorcy są w stanie najskuteczniej wskazać naukowcom efektywne kierunki badań, które przełożą się na skuteczną komercjalizację ich wyników - komentuje Magdalena Burnat-Mikosz, partner i lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej w firmie Deloitte.

Dobry kierunek myślenia... A działania? Widać spory rozziew między teorią, samoświadomością i deklaracjami a siermiężną rzeczywistością.

Owszem, polskie przedsiębiorstwa w znakomitej większości uważają, że innowacyjność ma znaczenie strategiczne. Takie na przykład wyniki przynosi wiele badań, choćby "Globalny Barometr Innowacji" (96 proc. za). Ale zarazem, według Deloitte, 68 proc. naszych firm w najbliższym roku nie planuje zwiększyć wydatków na badania i rozwój!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 775 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP