PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Smarowanie po kryzysie

Autor: Marcin Szczepański
06-07-2012 00:00
Smarowanie po kryzysie

Na polskim rynku olejów i smarów bardziej widoczna stanie się obecność wyspecjalizowanych firm - prognozuje prezes Orlen Oil, Marian Ćwiertniak w rozmowie z Marcinem Szczepańskim.

- Jak ocenia pan zmiany na polskim rynku olejów smarowych w ostatnich kilku latach?
- Zmiany następujące na polskim rynku środków smarnych w ostatnich latach wynikają z kilku podstawowych czynników: zmiennej chłonności rynku w uzależnieniu od warunków ekonomicznych i zapotrzebowania sektora przemysłowego, zmiany struktury zużycia produktów na korzyść tych bardziej zaawansowanych, wydłużenia okresów międzywymiennych i wzrostu znaczenia serwisu technicznego i zaawansowanej wiedzy technicznej.

Rynek środków smarnych w Polsce dzieli się na produkty dedykowane dla przemysłu i motoryzacji, a mechanizmy rządzące tymi grupami diametralnie się różnią. Ogólnoświatowy kryzys w swoich początkach spowodował niespotykany spadek zapotrzebowania na środki smarne, który dotknął zdecydowanie mocniej rynek produktów przemysłowych. Był on szczególnie odczuwalny w 2009 roku, gdy zapotrzebowanie spadło o blisko 20 proc. w stosunku do roku 2008.

- Czy polski rynek podniósł się już po ostatnim kryzysie?

- Dynamiczny rozwój polskiej gospodarki pozwolił na odbudowanie rynku w latach 2010 i 2011. Konsumpcja przemysłu zaczęła się odradzać w poszczególnych segmentach i w efekcie w 2011 roku poziom sprzedaży środków smarnych rozpoczął fazę odbudowy, wracając systematycznie do poziomu osiągniętego przed kryzysowym 2009 rokiem. Chłonność rynku w porównaniu z rokiem 2010 wzrosła o około 8 proc., a w porównaniu z rokiem 2009 o blisko jedną trzecią.

- Jak duży jest potencjał wzrostu polskiego rynku?

- Struktura krajowego rynku olejowego odbiega od struktury rynku w Europie, gdzie obserwowane jest stopniowe zmniejszanie wolumenów ze względu na wydłużanie okresów między wymianami oleju oraz nasycenie nowoczesnymi produktami.

Polski rynek środków smarnych ciągle się rozwija, zmieniając nieco swoją strukturę. Przez ostatnie lata odnotowano niewielki spadek sprzedaży olejów silnikowych i przemysłowych, głównie niższych klas. Rośnie natomiast sprzedaż wysokiej jakości olejów syntetycznych i półsyntetycznych. Nowoczesne konstrukcje silników i kolejne coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin powodują, że rynek środków smarnych dla motoryzacji będzie ewaluował w kierunku produktów syntetycznych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP