PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Smart world w realu

Autor: Jarosław Maślanek
18-03-2015 15:05
Smart world w realu

foto: shutterstock, materiały prasowe

Kopalnia miedzi działa na fundamencie rozwiązań informatycznych. Inteligentna fabryka produkuje bez ingerencji człowieka. Tak będzie wyglądało partnerstwo maszyn i ludzi. Idea smart world staje się rzeczywistością.

Projekt KGHM zakłada wdrożenie (do 2025 r.) zintegrowanego systemu monitoringu operacji górniczych. Automatyzacja i robotyzacja wszystkich procesów pozwoli zminimalizować w nich udział człowieka. Finalnie pod ziemią górników ma nie być w ogóle. A wszystko w imię bezpieczeństwa.
To jeden z bardziej spektakularnych projektów, wpisujących się w szeroko pojętą ideę smart w gospodarce. Ale przykładów jest coraz więcej. Rozwiązania smart world mają już nie tylko usprawniać procesy produkcyjne, ale i organizować przestrzeń publiczną.

- W dużym uproszczeniu, idea smart world sprowadza się do usprawnienia przepływu ludzi i towarów, lepszego wykorzystania naturalnych zasobów, zwiększenia efektywności dystrybucji wody, ciepła i energii elektrycznej; także kontroli nad cyrkulacją odpadów komunalnych i przemysłowych - wyjaśnia Tomasz Majcherek, dyrektor ds. sprzedaży SAP Polska.

W fabryce i w mieście

Ważnym elementem idei smart world jest skrócenie dróg komunikacji pomiędzy uczestnikami różnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwach i w przestrzeni publicznej.

Kluczową rolę odgrywają tu technologie dające możliwość gromadzenia i przetwarzania ogromnej liczby danych w czasie rzeczywistym. Pozwalające one nie tylko zbierać, ale również analizować i przewidywać ich ewolucję oraz podejmować na tej podstawie racjonalne decyzje.

- W mieście może to być dynamiczna organizacja objazdów, zmiany ustawienia świateł i modyfikacje rozkładu jazdy autobusów w związku z awarią sieci gazowej - mówi Majcherek.

Z kolei w przedsiębiorstwie produkcyjnym to na przykład wsparcie podejmowania decyzji zakupowych, dystrybucyjnych i dotyczących cen wyrobów w związku ze zmieniającym się popytem na towar.

Systemy takie korzystają nie tylko z ustrukturyzowanych danych pochodzących z systemów informatycznych czy czujników, ale także od niezwiązanych z konkretnymi procesami uczestników, którzy dzięki mediom społecznościowym mogą komentować zdarzenia, stanowiąc źródło informacji o konkretnych incydentach.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP