Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spaliny trzymają się mocno

Autor: Piotr Myszor
19-07-2013 12:42 |  aktualizacja: 20-07-2013 13:14
Spaliny trzymają się mocno
Fot. mat. pras.

Pogłoski o rychłej śmierci napędu spalinowego w motoryzacji okazują się przedwczesne... Wciąż brakuje efektywnego alternatywnego sposobu napędzania aut.

Polityczne cele Unii Europejskiej producenci samochodów znają od lat - zmniejszyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery i ograniczyć uzależnienie unijnej gospodarki od ropy naftowej. Według wyliczeń, w roku 2011 spalaliśmy jej dziennie za miliard euro! Upowszechnienie alternatywnych napędów i rozbudowa potrzebnej do tego infrastruktury pozwolą w roku 2020 zaoszczędzić 4,2 miliarda euro (w roku 2030 już 9,3 mld) na ropie naftowej. Zahamowanie skoków cen, wynikających z wahań cen ropy naftowej, ma dać europejskiej gospodarce kolejny miliard oszczędności rocznie.
Do roku 2050 unijne plany przewidują zmniejszenie emisji CO2 ze środków transportu o 60 proc. Na drogach mamy już sporo pojazdów spalających mniej szkodliwie dla środowiska paliwa. Dość powszechny jest gaz LPG, nieco w cieniu pozostaje CNG, czyli gaz ziemny. Ma lepsze właściwości niż LPG, ale zajmuje większą pojemność, więc wymaga większych zbiorników lub częstszego tankowania. Niektórzy producenci aut eksperymentują z wodorem, ale tu sytuacja jest jeszcze gorsza, bo sieć tankowania praktycznie nie istnieje i nie dotyczy to jedynie Polski.

Stały niedobór mocy

Największą przyszłość wróży się samochodom elektrycznym - cichym i całkowicie bezemisyjnym. Sceptycy wskazują na emisje z elektrowni, bo w końcu ktoś musi wytworzyć prąd napędzający auta. Unia ma odpowiedź - rozwijajmy odnawialne źródła energii.

Dla jakości życia w wielkim mieście obniżenie hałasu i wyeliminowanie emisji to ważne atuty. Silniki elektryczne mają wysoki moment obrotowy, więc auta przyspieszają chętnie, a przy tym płynnie. Niezaprzeczalnym ich atutem jest także niska cena za przejechany kilometr. Przeliczając na benzynę, można powiedzieć, że spalinowy odpowiednik elektrycznego samochodu musiałby palić 1 - 1,5 l paliwa na 100 km! Samochody elektryczne mają dużo zalet, ale i jedną wadę - ciężką, drogą i mało efektywną. Nazywa się akumulator. Pokonanie jego ograniczeń to chyba największe wyzwanie stojące przed producentami aut na prąd.

Na razie, głównie dzięki akumulatorom właśnie, elektryczne samochody są zdecydowanie za drogie i zbyt mało funkcjonalne. Miejskie hatchbacki na prąd są w cenie dobrze wyposażonego auta wyższej klasy średniej z tradycyjnym silnikiem. Chiński BYD e6 ma zasięg do 300 km, ale waży ponad dwie tony i nie jest tani.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP