PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Społeczna odpowiedzialność biznesu to inwestycja w przyszłość firmy

Autor: Krzysztof Orłowski
12-07-2008 00:00 |  aktualizacja: 18-07-2008 11:22
Społeczna odpowiedzialność biznesu to inwestycja w przyszłość firmy

Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie fanaberia, lecz inwestowanie. Grunt, żeby nie zapominać o tym, że szlachetne działania na rzecz otoczenia mają, w długiej perspektywie, przynosić korzyść firmie. Z drugiej strony nie wolno traktować CSR jako narzędzia nachalnej autopromocji.

Wagę CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) uświadomiło firmom na świecie boleśnie w ciągu ostatnich dwóch dekad kilka wydarzeń, takich jak masowy bojkot konsumencki butów Nike po tym, jak okazało się, że firma ta za głodowe pensje zatrudnia robotników w Chinach, czy zablokowanie przez Greenpeace zatopienia platformy wiertniczej Shella. Ta sama firma miała też gigantyczne problemy w związku z zanieczyszczeniami środowiska, które spowodowała w delcie Nigru. Okazało się, że relacje firmy z otoczeniem, a nie tylko z klientami i dostawcami, to coś, co może mieć bardzo istotny wpływ na jej przyszłość.
Chociaż nazwa „społeczna odpowiedzialność biznesu” jest stosunkowo młoda, to idee leżące u jej podstaw są znacznie starsze. Rozwój etyki w biznesie w połączeniu z rosnącą presją otoczenia doprowadził do tego, że rola, jaką w przedsiębiorstwach zaczęła odgrywać odpowiedzialność społeczna, w ostatnich latach bardzo wzrosła. CSR oznacza całościową koncepcję zarządzania, która mówi, że firma w swojej działalności powinna uwzględniać elementy społeczne, ekonomiczne i ekologiczne.

Wartość firmy jest nie tylko pochodną jej wyników finansowych, ale też kontaktów z tzw. interesariuszami, czyli wszystkimi grupami, na które ma bezpośredni wpływ - a więc nie tylko z akcjonariuszami, ale też pracownikami, dostawcami, społecznością lokalną, partnerami biznesowymi. Do tego dochodzi jej wpływ na środowisko naturalne, w którym firma działa.

- Takie podejście pozwala jej w długiej perspektywie wygrać - chociażby dlatego, że dzięki wsłuchiwaniu się w to, czego chcą interesariusze, firma lepiej potrafi dostosowywać swoje produkty, usługi do tego, co się dzieje na rynku - mówi Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu, który od ośmiu lat promuje CSR w Polsce.

Korporacje na czele

Największą świadomość tych mechanizmów mają działające na wielu rynkach globalne koncerny - i to one najczęściej angażują się w tego typu działania, w sposób przemyślany starając się trafić do tych grup ludzi, na których im najbardziej zależy. - Dla BASF Polska społeczna odpowiedzialność biznesu jest jednym ze sposobów komunikowania się firmy ze swoim otoczeniem.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 390 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP