PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sporny autogaz

Autor: (mg)
08-01-2006 00:00
Sporny autogaz

Nie wszystkie paliwa są źródłem zysków dla krajowych producentów i – dla ogółu detalistów. Kontrowersyjnym tematem dla producentów i właścicieli markowych stacji pozostaje rynek autogazu (czyli gazu płynnego, LPG, do napędu samochodów). Po kłótni w listopadzie ub.r. o poprawności funkcjonowania paliwowego rynku podjęto również temat LPG.

Rozwój rynku autogazu jest bezpośrednio związany z tematem wysokości akcyzy: od lat państwo poprzez wysokość akcyzy promuje autogaz. Paliwo to pochodzi tymczasem głównie z importu – krajowe koncerny nie mogą zwiększyć jego produkcji z przyczyn technicznych – i wypiera benzynę, na którą popyt i tak spada wraz ze wzrostem zapotrzebowania na olej napędowy (odpowiednio – 6 proc. i + 2 proc. w 2005 roku). Według Orlenu i Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, w 2004 r. zużycie autogazu wzrosło nawet o 15 proc. W segmencie LPG interes koncernów jest więc wyraźnie sprzeczny z interesem klientów.
– To jest taniość kosztem krajowych rafinerii – mówi wprost Jacek Wróblewski z POPiHN (Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego).

Także z uwarunkowań podatkowych wynika problem z autogazem na poziomie handlu detalicznego. POPiHN skarży się w imieniu zachodnich koncernów, że w związku z dużym zapotrzebowaniem na autogaz markowe stacje wprowadziły sprzedaż tego paliwa, ale ze względu na wielkość szarej strefy, nie mogą na tym segmencie swojego biznesu zarabiać (chodzi o proceder sprzedaży nieobjętego akcyzą LPG do celów grzewczych jako autogazu). Tutaj jednak sytuacja ma się poprawiać. Polska Organizacja Gazu Płynnego oszacowała, że w 2005 roku szara strefa nie przekroczyła 6 proc. rynku autogazu, podczas gdy jeszcze w 2003 roku (przed wprowadzeniem składów podatkowych) szara strefa obejmowała połowę rynku tego paliwa. Organizacja podkreśla płynące stąd korzyści także dla budżetu państwa. Według POGP dodatkowym argumentem potwierdzającym kurczenie się szarej strefy na rynku autogazu jest ubiegłoroczna różnica cen między stacjami sieciowymi a niezależnymi: wynosiła ona około 7 gr/litr, czyli dużo mniej niż w roku 2004 i w latach poprzednich. Ministerialny projekt nowelizacji ustawy o akcyzie zaniepokoił przede wszystkim organizacje zrzeszające uczestników rynku LPG – Polską Organizację Gazu Płynnego i Koalicję na rzecz Autogazu. Temat nowelizacji pojawił się w połowie grudnia ub.r., kiedy już ogłoszono, że w roku 2006 akcyza na paliwa pozostanie na poziomie sprzed nowego roku.

Projekt Ministerstwa Finansów z 2 grudnia ub.r. przewiduje przede wszystkim powrót do „pierwotnej konstrukcji stawki akcyzy, zgodnie z którą ustawa określa wysokość stawek maksymalnych, a minister finansów dokonuje ich obniżenia w drodze rozporządzenia” (latem 2005 roku Sejm ograniczył swobodę Ministerstwa Finansów w tym zakresie).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 374 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP