Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spory o nowe Prawo energetyczne

Autor: Dariusz Ciepiela
25-04-2007 00:00
Spory o nowe Prawo energetyczne
- Potrzebna jest prorynkowa ustawa - mówi Leszek Juchniewicz, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. - Cele stawiane przed ustawą Prawo energetyczne nie powinny stanowić zbyt rozwiniętego katalogu. W przeciwnym razie trudno będzie zarówno ocenić stopień realizacji tych celów, jak i wybrać i określić narzędzia służące ich osiąganiu. W konsekwencji moglibyśmy wyemitować ustawę gorszą niż aktualne Prawo energetyczne.

Należy podkreślić, że nowa ustawa musi mieć prorynkowy charakter, tj. powinna określać zasady funkcjonowania obu tych rynków, prawa i obowiązki ich uczestników, zasady rozliczeń, wzorcowe standardy jakościowe itp. Nie powinna natomiast regulować żadnych pozarynkowych spraw energetyki, zwłaszcza dotyczących szeroko rozumianej gospodarki energetycznej.

Jest rzeczą pewną, że w najbliższej przyszłości rynek energii i paliw będzie wypadkową dwóch komplementarnych obszarów: rynku konkurencyjnego i rynku regulowanego. Nowe Prawo energetyczne musi w swojej filozofii i treści uwzględniać ten stan rzeczy, wyraźnie różnicując zakres regulacji i konkretne rozwiązania, adekwatnie do specyfiki tych rynków. Adresatem ustawy, obok sektora energii i jego pracowników, powinni być także konsumenci energii elektrycznej i paliw.

Przedłużają się prace nad przygotowaniem projektu nowej ustawy Prawo energetyczne. Niewykluczone, że ustawa nie wejdzie w życie w tym roku.

Prace nad ustawą trwają, prowadzone są różnego rodzaju konsultacje. Trudno obecnie mówić o krystalizacji działań i stanowisk, poglądy uczestników dyskusji wciąż się ścierają. Za wcześnie jest więc na komentowanie konkretnych propozycji.
Nie ma jeszcze szczegółowych założeń, nie jest zawarty konsensus. To wstępna faza projektowania, dlatego mówienie, czy jakieś konkretne rozwiązanie znajdzie się w ustawie czy nie, jest przedwczesne - mówi Jan Bogolubow, wicedyrektor departamentu energetyki Ministerstwa Gospodarki

Bogolubow przekonuje, że w trakcie konsultacji nie ma punktów spornych, lecz jest merytoryczna dyskusja nad poszczególnymi aspektami: jak zbudować ustawę, żeby była przejrzysta, jaki zastosować mechanizm, żeby rynki energii, ciepła i gazu funkcjonowały jak najlepiej, jak chronić odbiorców, jak zapewnić bezpieczeństwo dostaw energii, jak powinna wyglądać polityka energetyczna.

- Z mojego doświadczenia wynika, że dyskutowanie o tym na łamach prasy jest niewłaściwe - ucina Jan Bogolubow

Wiadomo jednak, że spory dotyczące nowej ustawy są bardzo duże. Reprezentanci niemal wszystkich grup uczestników rynku energii oraz Urząd Regulacji Energetyki (URE) i PSE Operator przedstawili propozycje zapisów w nowej ustawie i pożądanego - ich zdaniem - kształtu rynku energii.

Najbardziej znane propozycje, dotyczące przyszłego kształtu rynku energii elektrycznej, przedstawiło chyba Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie (przedstawiamy i komentujemy je w "Nowym Przemyśle" z lutego br.). Zostały one skrytykowane przez przedstawicieli Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej oraz Towarowej Giełdy Energii.

Nowelizacji ci u nas dostatek

Obecnie obowiązujące Prawo energetyczne było nowelizowane prawie 30 razy, więc stało się mało czytelne, nawet dla prawników w nim się specjalizujących. Nowa ustawa miała w jednoznaczny i prosty sposób regulować funkcjonowanie trzech podsektorów: elektroenergetyki, ciepła i gazu.

Departament Energetyki Ministerstwa Gospodarki przygotował ponad 20-stronicowe założenia do nowej ustawy, które omawiane były z URE, PSE Operator oraz branżowymi towarzystwami.

- Potrzebna jest prorynkowa ustawa - mówi Leszek Juchniewicz, prezes Urzędu Regulacji Energetyki. - Cele stawiane przed ustawą Prawo energetyczne nie powinny stanowić zbyt rozwiniętego katalogu. W przeciwnym razie trudno będzie zarówno ocenić stopień realizacji tych celów, jak i wybrać i określić narzędzia służące ich osiąganiu. W konsekwencji moglibyśmy wyemitować ustawę gorszą niż aktualne Prawo energetyczne.

Należy podkreślić, że nowa ustawa musi mieć prorynkowy charakter, tj. powinna określać zasady funkcjonowania obu tych rynków, prawa i obowiązki ich uczestników, zasady rozliczeń, wzorcowe standardy jakościowe itp. Nie powinna natomiast regulować żadnych pozarynkowych spraw energetyki, zwłaszcza dotyczących szeroko rozumianej gospodarki energetycznej.

Jest rzeczą pewną, że w najbliższej przyszłości rynek energii i paliw będzie wypadkową dwóch komplementarnych obszarów: rynku konkurencyjnego i rynku regulowanego. Nowe Prawo energetyczne musi w swojej filozofii i treści uwzględniać ten stan rzeczy, wyraźnie różnicując zakres regulacji i konkretne rozwiązania, adekwatnie do specyfiki tych rynków. Adresatem ustawy, obok sektora energii i jego pracowników, powinni być także konsumenci energii elektrycznej i paliw.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP