PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Środki smarowe: Rekord kontra rekord

Autor: Marcelina Gołębiewska
14-03-2005 00:00
Środki smarowe: Rekord kontra rekord

Do 70 proc. krajowego rynku środków smarowych należy do dwóch spółek – skonsolidowanego i przekształconego w ubiegłym roku w firmę produkcyjną Lotos Oil oraz do Orlen Oil, który zaczyna interesować się budowaniem swojej regionalnej pozycji w oparciu o produkcję olejów w przejmowanym przez PKN Orlen czeskim koncernie Unipetrol. Obie spółki zapewniają, że w 2004 roku osiągnęły rekordową sprzedaż.

Wielkość polskiego rynku środków smarowych według różnych szacunków wynosi od około 205 (Orlen Oil) do 220 tys. ton (Lotos Oil) – i więcej. Prezesi Lotos Oil i Orlen Oil powiedzieli nam, że są zainteresowani uruchomieniem jednolitego systemu badania rynku. Jednak na razie każda firma posługuje się własną statystyką rynku i kwestionuje dane konkurentów.
„Nowy Przemysł” wykorzystał informacje ze spółek, a także własne – z konieczności tylko przybliżone – szacunki. Z naszych obliczeń wynika, że Lotos Oil sprzedał w ubiegłym roku ponad 60 tys. ton środków smarowych, nie licząc produkcji dla koncernów zachodnich. Lotos Oil produkuje oleje m.in. na zlecenie Totala – produkcja ta nie przekracza kilku tysięcy ton rocznie. Cała produkcja spółki Orlen Oil (ze zleceniami od zagranicznych koncernów), zrealizowana w fabryce Orlen Oil w Trzebini i w Rafinerii Jedlicze z grupy PKN Orlen, sięgnęła w minionym roku, jak wynika z naszych danych, 80 tys. ton.

Pozostałą częścią rynku dzielą się zachodnie koncerny, ulokowane w segmencie środków smarowych najwyższych klas i tzw. producenci oraz dystrybutorzy niezależni (do tej grupy zaliczane są m.in. Modex Oil, Tedex Oil, Silesia Oil, czy Organika Łódź). Udział zachodnich koncernów w rynku środków smarowych od dłuższego czasu utrzymuje się na poziomie 20-23 proc. i eksperci nie spodziewają się jego zwiększania. Zastrzegają też, że w segmencie olejów silnikowych i przemysłowych z najwyższej półki udziały rynkowe zachodnich koncernów mogą być istotnie wyższe.

Kosztem niezależnych

O wzroście sprzedaży w 2004 roku kosztem koncernów zachodnich (w obszarze produktów najwyższych klas) informuje Orlen Oil. Spółka nie ujawnia, jakiego rzędu jest to wzrost. Lotos Oil podaje natomiast, że zwiększył sprzedaż o 40 proc., przejmując m.in. część rynku niezależnych producentów. Wzrost sprzedaży Lotos Oil w ubiegłym roku jest związany także z konsolidacją w ramach spółki całej produkcji olejów w rafineriach w Gdańsku, Czechowicach i Gorlicach (rafineria Glimar).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP