PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Stacje benzynowe jak markety

Autor: Łukasz Stępniak
23-08-2007 00:00 |  aktualizacja: 24-08-2007 13:35
Stacje benzynowe jak markety
Podział rynku sprzedaży żywności i papierosów (udział w rynku poszczególnych formatów handlowych w proc. pod względem liczby sklepów) Magdalena Kandefer, BP Polska:

Sieć BP liczy obecnie ponad 300 stacji i jest to największa sieć w Polsce wśród zagranicznych koncernów paliwowych. Na każdej stacji znajduje się sklep i kącik gastronomiczny z szeroką ofertą dla naszych klientów. Sprzedaż pozapaliwowa stanowi coraz większy procent sprzedaży stacji. Zakłada się, że przychody związane z ofertą pozapaliwową wzrosną do 20 - 30 proc. w ciągu najbliższych lat. 

Dla stacji benzynowych rozwój oferty pozapaliwowej to istotny element budowania przewagi konkurencyjnej. BP zdobywa kolejne udziały w rynku także właśnie dzięki poszerzaniu i unowocześnianiu swojej oferty sklepu, bistro (nowa marka Wild Bean Cafe), myjni (nowość - myjnie bezdotykowe), czy innych dodatkowych usług typu cashback czyli możliwości wypłaty gotówki w kasach naszych stacji, itd. Takie podejście do rozwoju firmy wyraża misja BP "beyond petroleum" czyli "więcej niż paliwa". Daniel Pidzik, starszy konsultant w Roland Strategy Consultants:

Moim zdaniem, udział stacji benzynowych w dystrybucji FMCG będzie rósł, ale będzie się to działo stopniowo. Należy zauważyć, że dla stacji paliw w Polsce ciągle głównym źródłem dochodów jest sprzedaż paliw. 

Jednocześnie obserwujemy w Polsce zupełnie inne uwarunkowania rynkowe stacji paliw niż np. w Niemczech, gdzie tego typu placówki są jednym z ważniejszych kanałów dystrybucji FMCG. Dzieje się tak dlatego, że zwykłe sklepy działają tam tylko do godz. 18 w dni powszednie, w a pozostałym czasie i w dni świąteczne są zamknięte. 

Stacje paliw przejmują zatem funkcję sklepu spożywczego convenience i są w tym czasie pozbawione konkurencji. W Polsce sytuacja jest zupełnie inna. Nawet w niedziele i święta większość sklepów jest czynna, a w godzinach nocnych funkcjonują tzw. sklepy nocne. I to one właśnie stanowią naturalną konkurencję dla sklepów przy stacjach paliw. Oczywiście zachodni model stacji jest celem, do którego będą dążyć polscy operatorzy, chcąc maksymalizować zyski ze swojej działalności.

Sieciom handlowym rośnie pod bokiem nowy konkurent - stacje benzynowe odebrały sklepom blisko 2 proc. krajowego rynku FMCG, a w ciągu następnych kilku lat ten udział może się zwiększyć nawet do 5 proc.

Bułeczki, dżem, mleko, jajka, a nawet szczypiorek i pomidory - być może już za kilka lat głównie te produkty będziemy kupować na stacjach paliw wracając z pracy. Według specjalistów, stacje, szczególnie te na osiedlach, będą ewoluowały w kierunku sklepików convenience, takich jak sieć Żabka, oferujących klientom produkty tzw. pierwszej potrzeby. Czy sklepy powinny obawiać się nowej konkurencji?

Kawa i papierosy


Zagrożenie ze strony stacji, których na rynku działa obecnie prawie 7 tys. jest całkiem realne, a inwestycje w sieć autostrad i dróg ekspresowych przyśpieszą ich ekspansję. Ponadto ponad połowa z nich to nowoczesne obiekty sieciowe, należące do uznanych rynkowych graczy, takich jak BP, Statoil, Orlen czy Łukoil. Dodatkowo wzorem rynków zachodnich firmy planują rozbudowę działów handlowego, gastronomicznego i hotelarskiego.

- Moim zdaniem, udział stacji w sprzedaży produktów FMCG w ciągu najbliższych kilku lat wzrośnie nawet do 5 proc. - mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Oczywiście do krajów Europy Zachodniej, gdzie sprzedaż paliw stanowi jedynie trzecią część przychodów stacji benzynowych, nam jeszcze daleko. Jednak to w tym kierunku będą się one rozwijać.

Z każdym rokiem sprzedaż produktów FMCG ma coraz większy udział w obrotach stacji benzynowych. W roku 2006 na ok. 6,8 tys. stacji działających w Polsce ponad 6,4 tys. miało już w asortymencie produkty szybko rotujące. - Według naszych badań, co roku o ponad 5 proc. rośnie liczba stacji wprowadzających do sprzedaży wyroby FMCG - mówi Beata Kacyrz, analityk firmy Nielsen.

Wartość sprzedaży produktów pozapaliwowych wzrosła w ciągu ostatniego roku o 11,6 proc., a przychody stacji benzynowych ze sprzedaży FMCG przekroczyły 2,5 mld zł. Najlepiej na stacjach sprzedaje się alkohol, który stanowi 29 proc. sprzedanych produktów FMCG, tylko procent mniej mają papierosy - 28 proc., napoje - 14 proc., a słodycze i przekąski - 9 proc.

Wymienione powyżej produkty stanowią ok. 80 proc. wszystkich produktów FMCG sprzedawanych na stacjach. W przypadku napojów bezalkoholowych duży wpływ na wzrost obrotów w tej kategorii mają napoje energetyczne i izotoniczne. - Ewenementem w skali całego rynku dystrybucji jest 56 proc. udział stacji benzynowych w sprzedaży kawy mrożonej. W żadnym innym kanale nie dystrybuuje się jej tyle co tu - mówi Beata Kacyrz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 630 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP