PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Starcia przygraniczne przewoźników kolejowych

Autor: Krzysztof Orłowski
05-09-2007 00:00 |  aktualizacja: 22-10-2007 12:16
Starcia przygraniczne przewoźników kolejowych
<b>Krzysztof Niemiec</b>, członek zarządu CTL Logistics: szkoda energii na spory

- Problemy dotyczą dostępu do terminali, do punktów przeładunkowych na granicy wschodniej oraz wykonywania przewozów przez niektóre granice. Trwają one od dłuższego czasu i dotyczą kilku przewoźników prywatnych. W przypadku CTL Logistics widoczne są one mocniej dlatego, że CTL intensywnie rozwija przewozy międzynarodowe. Myślę, że sytuacja ulegnie poprawie, a sprzyjać temu będą decyzje UOKiK czy Ministerstwa Transportu. Szkoda tylko, że w sporach tych strony tracą dużo energii. <b>Mieczysław Olender</b>, prezes PCC Rail: zamiast oskarżeń potrzebna rozmowa

- Konflikt pomiędzy CTL a PKP Cargo (zresztą nie pierwszy) pokazuje, iż mimo niewątpliwego postępu w liberalizacji przewozów kolejowych w Polsce, nadal istnieją anachroniczne regulacje prawne tzw. niższego rzędu. Spory pomiędzy przewoźnikami potęgowane są także brakiem umiejętności współpracy i rozwiązywania, często konkurencyjnych, interesów. 

Jest to, w mojej ocenie, naturalny proces budowania wolnego rynku, pojawiania się niszowej konkurencji i reakcji obronnych dominującego przewoźnika. Podobnych przykładów sytuacji konfliktowych jest oczywiście wiele, dlatego musimy więcej rozmawiać, a nie oskarżać się na wzajem. Wielką rolę w kreowaniu tego procesu zmian i liberalizacji ma aktywność Urzędu Transportu Kolejowego

Konflikt pomiędzy PKP Cargo, a największym prywatnym konkurentem - CTL Logistics o dostęp do punktów granicznych to kolejna faza walki pomiędzy państwowym gigantem a mniejszymi, prywatnymi firmami. Zawziętość, jaką wykazuje były monopolista, świadczy o tym, że to on tę wojnę przegrywa. Nie ma się jednak z czego cieszyć. Bo oznacza to, że walka ta staje się dla wszystkich jeszcze bardziej wyniszczająca.

19 czerwca, Podsędków, granica białorusko-polska. PKP Cargo odmawia obsługi manewrowej terminalu przeładunkowego gazów należącego do spółki CTL Południe. Na przejściu granicznym gromadzą się cysterny z gazem, CTL alarmuje, że przy upalnej pogodzie takie postępowanie stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa.

"Zaprzestanie obsługi przez PKP Cargo jest niezgodne z obowiązującym porządkiem prawnym i świadczy o stosowaniu nie tylko praktyk monopolistycznych, ale również samowoli i nie liczeniu się z interesem ogólnym. (...) Zaistniała sytuacja jest wynikiem braku jasnych regulacji w przewozach kolejowych, gdzie elementy infrastruktury kolejowej są w dyspozycji jednego z przewoźników - PKP Cargo - zamiast należeć do PKP PLK. Taka sytuacja jest niezgodna z dyrektywami unijnymi." - można przeczytać w wydanym wówczas komunikacie CTL.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 767 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP