PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Strategie na wzrost gospodarczy: Presja i dyscyplina

Autor: (off)
20-10-2004 00:00

Jak zaplanować rozwój firmy w okresie wzrostu? Czy okres prosperity może okazać się pułapką? Kto rośnie w czasie recesji? To tylko niektóre z tematów poruszanych w trakcie dyskusji z cyklu Strategie na wzrost gospodarczy. Projekt realizowany jest przez Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości, wydawcę Mięsiecznika Gospodarczego "Nowy Przemysł" wspólnie z firmami Oracle Polska oraz Ernst&Young.

Okres wzrostu bywa dla wielu firm paradoksalnie większym wyzwaniem niż recesja. W dołku z grubsza wiadomo, jak zaciskać pasa, repertuar chwytów jest dość ograniczony. W boomie każda firma musi wypracować własną, autorską strategię wykorzystania wzrostu, by odpowiednio uzbroić się na przyszłą recesję. Ale zarówno w dołku, jak i na szczytach koniunktury cenna pozostaje cnota umiaru i samokontroli.
Skrajne reakcje

– Gdy idzie źle, musimy zadbać o to, by nie „zrestrukturyzować się na śmierć“, czyli redukując koszty, zwalniając pracowników nie odebrać firmie potencjału rozwojowego i tym samym szans na sukces w okresie wzrostu – ostrzega Jacek Siwicki, Partner Zarządzajacy w Enterprise Investors.

Przekonywająco brzmi przykład firmy informatycznej, w której pomysłem na recesję było pozbycie się wszytkich inżynierów pracujących nad software’em, który miał być towarem za dwa-trzy lata. Owszem, ich dział generował w firmie koszty nie wypracowując ani złotówki zysku, ale rozsądniejszym rozwiązaniem byłoby zwolnienie tylko części jego pracowników, przeniesienie pozostałych na umowy zlecenia lub związanie ich z firmą w inny sposób.

We wzroście zarządy firm także znajdują się pod szczególną presją. Szczególnie silna była ona w czasie, gdy wszyscy inwestowali w dotcomy; trzeba było niezwykłej siły woli, by wowczas iść pod prąd, by nie ulec owczemu pędowi.
– Nie będziemy skuteczni, jeśli inwestując będziemy się tłumaczyli makroekonomią nie odnosząc trendów do własnej sytuacji – ostrzega Siwicki. – Nawet nasze spotkanie poświęcone przecież strategiom na okres wzrost jest pewną formą presji.

Na szczęście recesja

Są firmy bardziej lub mniej podatne na cykle koniunktury; niezależnych nie ma.
– Stalexport należy do tych średnio podatnych – twierdzi Emil Wąsacz, prezes Stalexportu. – Stabilizację przychodów w grupie kapitałowej zapewnia rozwój działalności autostradowej. Nie ulega jednak watpliwości, że przełożenia istnieją. Poprawa kondycji naszych klientów przenosi się na możliwości zakupów, a podstawowym czynnikiem naszego wzrostu w działalności podstawowej jest koniunktura w budownictwie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP