PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sus w elektromobilność

Autor: Piotr Myszor
14-08-2016 08:30 |  aktualizacja: 14-08-2016 08:33
Sus w elektromobilność

foto: materiały prasowe

Samochody elektryczne w XXI wieku stały się nadzieją motoryzacji. A od niedawna - także planem polskiego rządu na dodatkowe rozruszanie gospodarki.

Plan Rozwoju Elektromobilności należy do filarów zapowiadanej przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego reindustrializacji. Sprzyjająca rozwojowi badań i nowych technologii dziedzina wydaje się obiecująca, ale ma (jeszcze?) swoje ograniczenia. Ach, ten zasięg...
Wbrew hasłom o nowych napędach: samochody z silnikiem elektrycznym są starsze niż spalinowe. Pierwsze zaczęto konstruować już pół wieku przed tym, kiedy Bertha Benz odbyła legendarną podróż, uważaną za początek motoryzacji.

W pierwszych, samochodowych już latach, czyli na przełomie XIX i XX wieku, na drogach konkurowały różne rodzaje napędów: gazowe, parowe, spalinowe i elektryczne. Podobnie jak dziś, elektryczne auta były od spalinowych czystsze, cichsze, prostsze w obsłudze. Przegrały przez to, z czym i dziś nie do końca udało się uporać: ciężkie baterie o małej pojemności nie zapewniały satysfakcjonującego zasięgu. Przez te sto lat postęp w tej dziedzinie jest olbrzymi, ale baterie nadal są słabym punktem elektrycznych pojazdów.

Podczas gdy samochody spalinowe mogą jechać bez tankowania nawet tysiąc kilometrów, najlepsze auta elektryczne mają zasięg najwyżej połowy tego dystansu, a średnia jest znacznie niższa... Producenci akumulatorów wciąż pracują nad "zmieszczeniem" w baterii tej samej wielkości większej ilości energii.

Elon Musk, twórca tesli, samochodu, który zwolennicy elektromotoryzacji zwykle przytaczają jako przykład sukcesu, czyli połączenia efektywności z przystępną ceną (oczywiście mam na myśli miejski model 3, a nie drogie, sportowe S) - zapowiada, iż wkrótce jego pojazdy będą mogły przejechać bez ładowania ponad 1000 km.

Producenci akumulatorów przytakują zapewnieniom wizjonera elektrycznych aut. Według Dirka Widmanna z Samsung SDI Europe, zmiany technologiczne spowodują, że już w roku 2018 małe, miejskie samochody mają przejeżdżać 300 km, czwarta generacja baterii w roku 2021 zapewni zasięg 370 km, a pojawienie się trzy lata później kolejnego "pokolenia" baterii da już 430 km. Prawdopodobne, że po 2025 r. pojawią się baterie umożliwiające przejechanie ponad 500 km. Dla aut typu SUV, których większe rozmiary pozwalają na montowanie dużych zestawów baterii, dystanse te wyniosą (odpowiednio) 500 km, 600 km, 700 km i 800 km. Można się spodziewać, że podobnie będzie zatem rósł zasięg innych większych aut (np. vanów czy luksusowych limuzyn).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP