Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Świat wielu prędkości

Autor: Piotr Stefaniak
24-05-2013 11:29
Świat wielu prędkości
Jak podkreślał ostatnio wiceminister transportu Andrzej Massel, priorytetem resortu jest rozwój połączeń do portów morskich w Gdańsku i Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu. Koszty zewnętrzne transportu towarów w UE-27* (euro/1000 tkm)

Do 2030 roku Azja zdominuje globalny transport. Ale w krótszym okresie gra toczy się o jak najlepszą pozycję poszczególnych kontynentów i rodzajów transportu, a także europejskiego przemysłu środków transportu.

Transport był w ubiegłym roku trzecim co do wielkości rodzajem usług na świecie, o wartości 887,4 mld dol. i 20,1-proc. udziale w globalnym rynku usług (szacunki UNCTAD i WTO). Jedną z charakterystycznych tendencji jest to, że kraje rozwijające się zwiększyły wartość eksportu usług, a kraje rozwinięte - notują spadek.
W efekcie, udział tych pierwszych w globalnym rynku usług zwiększył się już do 30 proc., podczas gdy w 2000 r. sięgał 23 proc. Szczególnie w transporcie towarów drogą morską i przeładunkach w portach utrwala się dominująca od kilku lat rola krajów rozwijających się.

W ich portach załadowano już 60 proc. wszystkich ładunków, a wyładowano 57 proc. - informuje UNCTAD.

Do 2030 roku te tendencje pogłębią się, nie tylko za sprawą globalizacji gospodarki, lecz także innej okoliczności - utrwalania dominacji handlu towarami wewnątrz kontynentów. Dziś handel wewnątrz krajów Europy stanowi 71 proc. całkowitej ich wymiany towarowej, w Azji - "tylko" 53 proc. Rosnąca konsumpcja Chin i Indii, a także kilku innych nowych gospodarek wschodzących, w połączeniu z rosnącym w nich przyrostem naturalnym sprawią, że w ciągu 20 lat wymiana wewnątrzkontynentalna szczególnie silnie umocni się na Dalekim Wschodzie.

Europa kolejowa?

Na tym tle Europa rysuje się jako obszar równie dynamicznych zmian - jednak podporządkowanych przede wszystkim ideom zrównoważonego rozwoju, ochrony klimatu i integracji systemu transportu w UE.

- Koleje w Europie są na krawędzi być może najbardziej radykalnych zmian w swojej historii - powtarza od początku tego roku, podczas różnych spotkań, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, odpowiadający za politykę transportową.

Kolej ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju oraz ograniczenia zmian klimatycznych na świecie. Dlatego UE powinna mieć "prawdziwą", wspólną kolej; bez barier technicznych i prawnych, także podobną pod względem standardów usług i bezpieczeństwa (interoperacyjność).

Po to, by kolej mogła pełnić taką funkcję, potrzebne są radykalniejsze decyzje. Trzeba wdrożyć w życie dyrektywy, które tworzą pierwszy pakiet kolejowy (już przyjęty i wprowadzany) oraz przyjąć czwarty - nadal dyskutowany.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP