PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Systemy ERP i problemy z nimi

Autor: Jarosław Maślanek
03-04-2008 00:00 |  aktualizacja: 04-04-2008 14:54
Systemy ERP i problemy z nimi
<b>Michał Kunze, kierownik biura projektów BCC: </b>W każdym wdrożeniu pojawiają się zmiany zakresu projektu. W teorii rozwiązania opisane w koncepcji zostają realizowane, przetestowane i pozostają niezmienne aż do momentu startu produkcyjnego systemu. W rzeczywistości występują dwa powody zmian zakresu prac. 

Pierwszy to nowe wymagania biznesowe lub wynikające ze zmian przepisów. Ryzyko ich wystąpienia jest tym większe, im dłużej trwa projekt. 

Drugim powodem jest konieczność wyjaśnienia nieporozumień lub nieprecyzyjnych zapisów zawartych w koncepcji wdrożenia, które pociągają za sobą wykonanie dodatkowych prac. 

Naturalne jest, że dużo łatwiej oceniać rozwiązania, które oglądamy podczas demonstracji i testów prototypu systemu niż opisane w dokumentacji. Pewna część rozwiązań zostaje ostatecznie zweryfikowana podczas testów i czasem potrzebne są ich modyfikacje. <b>Andrzej Morawski, dyrektor działu wdrożeń Oracle JD Edwards, Hogart</b>: Najczęstsze trudności podczas wdrożeń rozwiązań informatycznych w sektorze przemysłowym to traktowanie takich projektów jako zadań czysto informatycznych, za które odpowiedzialny jest jedynie dział IT. A należy przecież pamiętać, że wdrażanie rozwiązań informatycznych daje przedsiębiorstwu szansę na analizę i weryfikację bieżącego sposobu działalności przedsiębiorstwa, więc przy okazji warto połączyć je ze zmianami organizacyjnymi. 

Niejednokrotnie potraktowanie projektu wdrożeniowego jako procesu ściśle związanego tylko z jednym departamentem może doprowadzić do sytuacji, w której korzyści z wdrożenia są mniej lub w ogóle nie są odczuwalne, a wręcz stają się postrzegane jako przyczyny problemów. 

Kolejnym ważnym elementem jest odpowiednia rola zarządów czy kierownictwa danego przedsiębiorstwa, polegająca na informowaniu pracowników o celach nadrzędnych oraz priorytetach prowadzonego projektu. <b>Adam Piętera, menedżer rozwiązań motoryzacyjnych QAD Polska</b>: Jednym z zagrożeń jest kwestia zaangażowania pracowników we wdrażanie systemu. Powinni oni być włączani już na samym początku definiowania celów i określania kierunku realizacji prac. 

Jeśli nie mamy kryteriów określonych na początku, pojawiają się punkty zapalne podczas użytkowania systemu. Warto jednak zróżnicować kluczowych użytkowników, którzy uczestniczą w procesie modelowania aplikacji i końcowych użytkowników, eksploatujących na bieżąco rozwiązanie. Kluczowi użytkownicy będą najlepszymi rzecznikami wprowadzenia systemu. 

Ważnym elementem jest silne wsparcie zarządu, który uświadomi pracownikom, że zmiana jest konieczna. Kolejną trudnością jest próba obiektywnej oceny wartości i efektywności wdrożenia. Jeżeli próbujemy ocenić projekt bez odniesienia do momentu startu, kwestii czasu i budżetu, którym dysponujemy, to samo wdrożenie jednym może się wydać całkowitą porażką, a innym fenomenalnym sukcesem.

Dwa lata wdrażania zamiast roku, niepełne wykorzystanie funkcji systemu, sfrustrowani pracownicy, nie potrafiący odnaleźć się w nowym środowisku informatycznym. Nieodpowiednia współpraca między klientem a firmą wdrażającą system ERP może powodować spore problemy. Można ich jednak uniknąć.

Na wdrożenie nowoczesnych systemów IT (np. klasy ERP) decydują się w ostatnim czasie w sporej części firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dobra koniunktura spowodowała, że po uzyskaniu nowych rynków zbytu i dużych odbiorców stają przed koniecznością dostosowania infrastruktury informatycznej do obsługi większych zleceń. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań IT wymuszają również standardy kontaktów z dużymi kontrahentami, często posiadającymi oddziały za granicą.

Polskie firmy na gwałt szukają możliwości szybkiego dostosowania się do nowych wymogów, wy-bierając dostawców IT głównie ze względu na cenę, przy okazji przyjmując nierealne terminy wdrożeń. Skutkiem są opóźnienia dochodzące nawet do półtora roku, co przy ok. trzech miesiącach standardowo przyjmowanych jako termin wdrożenia aplikacji szczegółowych (np. obsługujących magazyny) lub przy 6-10 miesiącach przewidzianych na wdrożenia kompletne staje się już nie lada problemem.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

324 408 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP