PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szansa na szosie

Autor: Tomasz Elżbieciak
05-06-2011 00:00
Szansa na szosie

Polscy przewoźnicy drogowi stawili czoła kryzysowi i awansowali do europejskiej czołówki. Teraz muszą się zmierzyć z wysokimi cenami paliwa i kosztami e-myta.

Eurostat opublikował na początku kwietnia krzepiące dane dotyczące naszych przewoźników. Urząd podliczył, że w latach 2004-09 polski transport zagraniczny zwiększył się o ponad 80 proc. W 2009 roku nasze firmy wykonały na międzynarodowych trasach pracę przewozową o wielkości ponad 70 mln tonokilometrów. Dało im to pierwsze miejsce w Europie i pozwoliło pozostawić daleko w tyle niemiecką i hiszpańską konkurencję. Natomiast w kategorii przewozów drogowych liczonych ogółem, Polska stanęła na najniższym stopniu podium z wynikiem bliskim 181 mln tonokilometrów, tu z kolei ustępując Niemcom i Hiszpanii.
Czy ta tendencja może się utrzymać?

Mocni po kryzysie

- Bezpośredni wpływ światowego kryzysu gospodarczego na rozwój polskiego transportu drogowego nie był mocno odczuwalny - mówi Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. - Na początku wystąpił krótki okres stagnacji, ale teraz ponownie rośnie liczba firm działających w przewozach międzynarodowych. Zwiększa się także ich flota.

Jednak dyrektor Wilk zaznacza, że skutki kryzysu wciąż się objawiają w postaci problemów z utrzymaniem płynności finansowej przedsiębiorstw czy też egzekwowaniem terminowych płatności za wykonane przewozy.

Prof. Wojciech Paprocki, kierownik zakładu ekonomiki przedsiębiorstwa transportowego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, podkreśla, że stawki na polskim rynku transportu drogowego są niższe niż w krajach ościennych. Różnice sięgają nawet 25 proc. - Polskie firmy najpewniej potrafią świadczyć swoje usługi taniej od zagranicznych.

Jednak przede wszystkim siłą polskich przewoźników jest ich mocne rozproszenie - tłumaczy Paprocki. - To powoduje, że niewielkie znaczenie mają koszty zakładowe, jak chociażby w firmach rodzinnych, gdzie kierowca bywa jednocześnie menedżerem, a jego żona prowadzi księgowość.

Profesor wskazuje, że za dalszym rozwojem transportu drogowego przemawia między innymi wzrost produkcji przemysłowej, który pociąga za sobą zwiększenie popytu na usługi przewozowe. Kolej odnotowuje tu tylko niewielki przyrost. Rosnące zapotrzebowanie musi więc zaspokoić transport drogowy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 217 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP