Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Sztuka drążenia, czyli jak budować metro

Autor: Jerzy Dudała
13-10-2006 00:00
Sztuka drążenia, czyli jak budować metro

Druga linia metra w Warszawie będzie już drążona najnowocześniejszą technologią, która jest stosowana na całym świecie do budowy tuneli metra, kolejowych i samochodowych - tarczą zmechanizowaną.

Zobacz też galerie:
Budowa metra warszawskiego
Metro - ulubiony środek transportu warszawiaków


Potocznie mówi się, że metro będzie "budowane tarczą". W rzeczywistości nowoczesne tarcze zmechanizowane, zwane TBM (z ang. Tunnel Boring Machine), to skomplikowane urządzenia o średnicach od 0,9 m do ponad 15 m, długości kilkudziesięciu metrów i ciężarze - bagatela - kilku tysięcy ton.


Nowoczesne i wydajne


Takimi tarczami można średnio budować kilkanaście metrów gotowego tunelu dziennie. Przykładowo tarczą TBM o średnicy 14,2 m wykonano tunel drogowy pod Łabą w Hamburgu i dwa tunele drogowe na obwodnicy Moskwy. Podobne, choć o mniejszej średnicy, tarcze drążą aktualnie tunele metra w Amsterdamie, Barcelonie, Lille, Londynie, Madrycie, Singapurze, Sofii czy Tuluzie. Metoda tarczowa budowy tuneli jest znana od wielu lat.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 682 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP