PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Sztuka oszczędzania

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
14-01-2009 00:00 |  aktualizacja: 05-02-2009 17:50
Sztuka oszczędzania

Nie ma przedsiębiorstwa, w którym nie można byłoby zmniejszyć zużycia energii bez szkody dla produkcji. Przede wszystkim trzeba chcieć - wiedzę o oszczędzaniu można zdobyć samemu lub skorzystać z usług specjalistów.

Działania podnoszące efektywność energetyczną to coraz częściej konieczność dostrzegana przez menedżerów i właścicieli firm.
Świadomości, że w obliczu szybko rosnących kosztów energii warto podejmować projekty racjonalizacji jej zużycia, nie zawsze jednak towarzyszy fachowa wiedza.

Jak tworzyć i realizować taki plan, gdzie w zakładzie szukać ukrytych rezerw, jakie korzyści może przynieść ich uruchomienie, jakich błędów należy unikać, by oszczędnościowe działania były skuteczne? Na te podstawowe pytania można szukać odpowiedzi samemu, wykorzystać doświadczenie partnerów czy konkurencji lub skorzystać ze wsparcia specjalistów.

To nie akcja, to tendencja

- Poprawa efektywności energetycznej nie może być działaniem akcyjnym, jednorazowym. Należy przyjąć, że jest to proces interdyscyplinarny i długoterminowy z działaniem we wszystkich płaszczyznach zarządzania przedsiębiorstwem, w który zaangażowana powinna być cała załoga, by uzyskać znaczące efekty - twierdzi Daniel Borsucki, główny specjalista ds. energetycznych Katowickiego Holdingu Węglowego (KHW). - Jeżeli zamiast dobrze skonfi gurowanych programów, projektów, będą organizowane akcje typu "dzisiaj wdrażamy kolejne rozwiązanie energooszczędne", to nie będzie to miało większego sensu i nic wspólnego z nowatorskim zarządzaniem mediami energetycznymi.

I wie, co mówi. W wyniku wielu działań proefektywnościowych, prowadzonych już od lat 90. minionego wieku, KHW zmniejszył o 16,8 proc. zużycie energii elektrycznej, o 58,5 proc.

zużycie ciepła, o 34,3 proc. sprężonego powietrza oraz o 42,7 proc. wody pitnej. W wypadku KHW, istotnym elementem realizacji programu racjonalizacji mediów jest bezpośrednie zaangażowanie zarządu firmy i wysoka ranga służb energetycznych w strukturze firmy.
Nie tylko menedżment, ale także "niebieskie kołnierzyki" winni być zaangażowani w oszczędzanie energii. To im często łatwiej dostrzec ukryte rezerwy czy zwykłe wynikające z niefrasobliwości marnotrawstwo. Pracownicy muszą jednak wyraźnie odczuwać, że oszczędzanie energii opłaca się nie tylko firmie, ale także im samym.

Niezbędnym elementem programu racjonalizacji mediów energetycznych jest zwrot części zaoszczędzonych środków finansowych na poczet rozbudowy systemów pomiarowo-rozliczeniowych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP