Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Szybciej z tą techniką na kolei!

Autor: Piotr Stefaniak
10-06-2012 00:00
Szybciej z tą techniką na kolei!

Kolej jest bezpiecznym środkiem transportu, ale może być lepiej, efektywniej i taniej. Dzięki nowej technice.

W końcu września ub. roku na wyremontowanym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) pociąg spółki PKP Intercity osiągnął prędkość 200 km/h.
To ważkie wydarzenie dla polskiej kolei. Z kilku powodów naraz.

Kolejarze polscy udowodnili, że technicznie jest możliwe bezpieczne podróżowanie z prędkością ponad 230 km/h, uważaną za dolną granicę kolei dużych prędkości. Skład ciągnęła lokomotywa "Husarz" (produkcji Siemensa), która we wcześniejszych testach pobiła już oficjalnie rekord na polskich torach (235 km/h). Ale równie istotne było to, że i wyremontowany odcinek CMK, i "Husarz", zostały wyposażone w tzw. pierwszy poziom Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS; patrz ramka).

System ten kontroluje m.in. reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i automatycznie reaguje w przypadku zignorowania sygnału "stój". Jak dowodzą badania ergonomiczne, przy prędkościach przekraczających 160 km/h, maszynista ma ograniczoną możliwość wyłapywania wszystkich sygnałów i ostrzeżeń. Natomiast dzięki ETCS komunikaty o ruchu nie tylko wyświetlane są na pulpicie sterowniczym lokomotywy, lecz jeśli trzeba, system sam wyhamowuje lokomotywę.

Oczywiście, na wielu polskich liniach kolejowych istnieją systemy sterowania, tyle że są to urządzenia mechaniczne lub elektryczne. Choć modernizowane, pochodzą sprzed pół wieku. Nawet jeżeli część stacji wyposażono w urządzenia przekaźnikowe, a nieliczne w komputerowe, cechują kolej innej epoki. Nie przekraczającej granic 160 km/h. Do tych warunków urealniono zresztą polskie przepisy, które zabraniają szybszej jazdy bez sygnalizacji kabinowej.

- Upowszechnienie ETCS wpłynie przede wszystkim na zwiększenie bezpieczeństwa, ale również na skrócenie czasu jazdy pociągów - wyjaśniał Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

- Wymaga to współdziałania kilku elementów: właściwego stanu infrastruktury, taboru dostosowanego do jazdy z dużą prędkością oraz systemów sterowania.

Przewoźnik ten podpisał w ub. roku kontrakt zakupu 20 siedmiowagonowych pociągów Pendolino. Do zakończenia I etapu modernizacji CMK, czyli do 2015 roku, Pendolino będzie jeździć z prędkością do 220 km/h. Po modernizacji sygnalizacji - o 30 km/h szybciej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP