Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tanie stacje ostrzą zęby

Autor: Dariusz Malinowski
01-06-2007 00:00 |  aktualizacja: 19-06-2007 10:31
Tanie stacje ostrzą zęby
Struktura rynku detalicznego wg liczby stacji paliw

Czy w naszym kraju powtórzy się francuski scenariusz, w którym stacje paliw przy hipermarketach przejęły większość udziałów w rynku detalicznej sprzedaży paliw? Na razie sto z nich ma ponad dwuprocentowy udział w rynku.

W Polsce działa około 6,7 tys. stacji benzynowych. Mniej więcej połowa jest własnością indywidualnych posiadaczy. Reszta to obiekty wchodzące w skład sieci detalicznych koncernów naftowych. Stosunkowo nowym graczem są stacje przyhipermarketowe. Obecnie działa ich (pod marką Tesco, Carrefour, E.Leclerc i Intermarche) niespełna setka. Pomimo tej stosunkowo skromnej liczby, mają one już około 2,5 procenta udziału w rynku.
Motywująca cena

- W naszym kraju wciąż głównym kryterium kupowania towarów jest ich cena. Nie inaczej ma się sytuacja z zakupami paliw. Dopóki tak będzie, stacje przy hipermarketach będą miały swoją wierną klientelę. Dopiero wzrost zamożności społeczeństwa może zmienić tę sytuację - uważa Urszula Cieślak z biura maklerskiego Reflex, zajmującego się monitorowaniem rynku paliw.

A istotą działalności stacji przyhipermarketowych jest sprzedaż paliw z jak najmniejszymi marżami, po minimalnych cenach. Nic więc dziwnego, że benzyna czy olej napędowy kosztują tam nawet o 20 groszy mniej niż na stacjach dużych firm paliwowych.

Jak to możliwe? Pod adresem przyhipermarketowych stacji padają oskarżenia o sprzedaż po dumpingowych cenach. Mogłoby to być podstawą do nałożenia kar przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak poinformowała nas Kamila Kurowska z biura prasowego, UOKiK nie prowadził postępowania w sprawie stacji przy hipermarketach. Czy więc stacje przy centrach handlowych są rentowne? Koncerny nie chcą o tym informować.

Jednak raczej do interesu nie dokładają. Stacje przy hipermarketach pomimo minimalnych marż zarabiają. Jest to możliwe dzięki gigantycznym, jak na polskie warunki, obrotom. Przeciętna stacja w Polsce sprzedaje rocznie około 2 mln litrów paliwa.

Najlepsze stacje w pobliżu centrów handlowych nawet kilka razy więcej. Nic więc dziwnego, że pomimo niespełna stu obiektów (na około 7 tys. stacji benzynowych) ich udział w rynku przekracza już 2,5 proc. Co więcej, tak wysokie obroty oznaczają, że nawet przy marży 1-2 groszy na litrze zysk jest możliwy. Stacje tną także pozostałe koszty, nie prowadzą sklepów, nie mają myjni.

Ten pęd do redukcji kosztów może jednak przynosić także negatywne skutki, np. kłopoty z jakością paliwa. Co prawda ostatnia kontrola (przeprowadzona od 5 stycznia do 15 kwietnia) uchybień co do jakości paliw nie wykazała, ale w poprzednich nie było tak różowo.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
Struktura rynku detalicznego wg liczby stacji paliw  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP