Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Teoria i praktyka rynku stali

Autor: Renata Dudała
17-02-2012 00:00
Teoria i praktyka rynku stali

Każdy dystrybutor wyrobów hutniczych działa w Polsce wedle własnego pomysłu i planu. To jednocześnie i przyczyna, i skutek jego raczej małej skłonności do konsolidacji.

Polski rynek dystrybucji wyrobów stalowych jest rozdrobniony bardziej niż inne rynki europejskie. Stal sprzedają duże sieci dystrybucyjne, ale także firmy średnie i małe. Czy to dobre rozwiązanie?
Jak twierdzą dystrybutorzy - model idealny nie istnieje. Rynek jest otwarty i wszyscy mogą na nim funkcjonować. Tak samo jak duże, sieciowe supermarkety istnieją obok mrowia małych, osiedlowych sklepów.

Na krajowym rynku działa kilkaset firm dystrybucyjnych. Najmniejsze z nich sprzedają do 10 tys. ton wyrobów stalowych. Sprzedaż największych, działających samodzielnie lub w ramach sieci należących do światowych koncernów stalowych, przekracza 150 tys. ton w skali roku.

Jak to działa?

Ze względu na sposób dostarczenia wyrobów hutniczych wyodrębnia się dystrybucję producenta, klasyczną, mieszaną, specjalistyczną oraz lokalną.

Najważniejszą cechą dystrybucji producenta jest to, że obejmuje ona konkretne towary produkowane dla konkretnego odbiorcy. Mniejsze znaczenie ma tu ilość dostarczanych wyrobów, większe to, że z reguły są to wyroby specjalistyczne.

W modelu klasycznym dystrybutor pełni funkcję pośrednika pomiędzy wytwórcą a klientem końcowym. Do odbiorcy trafia zazwyczaj towar nieprzetworzony.

Dystrybucja mieszana obejmuje model klasyczny uzupełniony o przetwórstwo stali i dodatkowe usługi.

W tym przypadku klientowi końcowemu oferuje się także konfekcjonowanie towaru, jego przetwarzanie, składowanie oraz transport do miejsca przeznaczenia.

Z kolei w dystrybucji specjalistycznej szczególny nacisk kładzie się na specjalizację asortymentową. Klasyczna dystrybucja wyrobów nieprzetworzonych to w tym przypadku jedynie działalność dodatkowa. Dystrybutor większość dochodów osiąga tu z przetwórstwa.

Cechą dystrybucji lokalnej jest dopasowanie działalności dystrybutora do potrzeb miejscowego rynku. Taki model odpowiada na przykład lokalnym producentom pieców, którzy potrzebują stałych dostaw dużych ilości blachy albo firmie realizującej dużą inwestycję budowlaną, taką jak choćby gazoport.

- Rzeczywiście nie ma optymalnego modelu dystrybucji - przyznaje Andrzej Ciepiela, dyrektor Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. - Takowy istnieje chyba tylko w teorii. Na rynku działają zarówno sieci handlowe globalnych koncernów, jak i mniejsze firmy. Co więcej, wszystkie modele mogą funkcjonować równolegle.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP