PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Teraz czas na gospodarkę morską

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak, Jacek Ziarno)
15-03-2016 12:55 |  aktualizacja: 15-03-2016 13:03
Teraz czas na gospodarkę morską

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Reindustrializacja, by była skuteczna, musi dotyczyć całych łańcuchów produkcyjnych - wskazuje Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem i Jackiem Ziarno.

- Panie ministrze, czy powstanie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wynikło z potrzeby kompetencyjnego podziału wielkiego resortu czy z docenienia roli gospodarki morskiej?
- I jedno, i drugie. Sytuacja polskiej gospodarki morskiej nie jest najlepsza, a transport śródlądowy dogorywa, gdyż nie istniała spójna polityka gospodarcza wobec tego sektora. Komórka, która w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zajmowała się sprawami żeglugi śródlądowej, liczyła… sześć osób - i to ilustruje rangę tego problemu dla poprzedniego rządu.

Konieczność stworzenia resortu w obecnym kształcie była oczywista, bo żegluga morska, porty, rybołówstwo, stocznie czy szkolnictwo dla tych sektorów wymagały mocnego wsparcia i nakreślenia dla nich jasnych priorytetów.

- Co ocalało z pomysłów resortu gospodarki morskiej, którym pan kierował w latach 2006-07?

- Trudno porównywać… Wtedy to było zupełnie inne ministerstwo. Okrojone, nie miało w swej gestii żeglugi śródlądowej, a np. przemysł stoczniowy podlegał Ministerstwu Skarbu Państwa.

Teraz, na końcu formowania resortu, chcielibyśmy mieć strukturę, która wywrze mocny wpływ na znacznie więcej obszarów gospodarki morskiej niż to, co wynika wprost z ustawy o działach gospodarki narodowej. Dlatego tzw. ustawa czyszcząca określi, że za wszystkie sektory gospodarki morskiej odpowiadać będzie MGMiŻŚ.

- Kiedy można oczekiwać resortu w finalnej wersji?

- Kształt ministerstwa i jego kompetencji winien być określony w ciągu trzech miesięcy od powstania rządu. Są obszary, które nadal będą podlegać innym ministrom; np. do kompetencji ministra środowiska będzie należeć cała gospodarka wodna. Tu nasze interesy są i bardzo bliskie, i zarazem - w niektórych sprawach - dalekie.

Musimy również uwzględnić zobowiązania unijne i regulacje krajowe - m.in. w żegludze śródlądowej. Dlatego np. zakładamy zmianę ustawy Prawo wodne.

- Resorty powinny mieć jasne i niekrzyżujące się kompetencje, ale konieczna też jest współpraca. Jednego sojusznika pan ma - minister Andrzej Adamczyk stale podkreśla konieczność rozwoju śródlądowej żeglugi.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 135 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP