PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Track Tec myśli o akwizycjach w Europie

Autor: Piotr Stefaniak
09-03-2015 06:12 |  aktualizacja: 09-03-2015 06:11
Track Tec myśli o akwizycjach w Europie

foto: materiały prasowe, shutterstock

Track Tec, czołowy producent elementów infrastruktury torowej, analizuje możliwości akwizycji w Europie, ma plany produkcyjne dotyczące Ameryki Północnej, przymierza się do inwestycji w krajach Zatoki Perskiej. O szczegółach tej strategi mówi prezes Grupy Track Tec Jarosław Pawluk w rozmowie z Piotrem Stefaniakiem.

- Na początku była szyna i podkład…
- Także rozjazdy. Przy czym wpływ tych elementów infrastruktury torowej na utrzymanie płynności i bezpieczeństwa ruchu kolejowego jest coraz większy. Eksploatacyjne wymagania wobec nich rosną razem z liczbą pociągów, wzrostem ich prędkości i ciężaru.

- Podkłady i rozjazdy często się psują?

- Podkłady strunobetonowe nie mogą utracić swych właściwości przez 40 lat. O żywotności rozjazdów, narażonych na oddziaływanie dużych sił dynamicznych, w większym stopniu, prócz nasilenia ruchu, decyduje jakość materiałów i staranność wykonania.

- Dlaczego zatem Niemcy zanotowali przed czterema laty wpadkę i musieli wymieniać podkłady na ponad 400 km linii Berlin--Hamburg? Było tego jakieś ćwierć miliona sztuk...

- Użyli złej mieszanki i w podkładach pojawił się tak zwany rak betonu. Deutsche Bahn Netz szacuje nawet, że straty z powodu takich wad na innych odcinkach jej sieci sięgają około 1 mld euro.

- W Polsce jest lepiej?

- Na szczęście tak! Zarządca infrastruktury, PKP PLK, trzyma się sprawdzonych zasad; używa podkładów o innej konstrukcji wykonanych z niskoalkalicznych cementów.

- Na czym polega postęp techniczny w pańskiej branży?

- Można przekornie powiedzieć, że przede wszystkim na tym, by nie psuć dobrych technologii...W kolejnictwie wprowadzanie nowych materiałów musi poprzedzać wieloletnia weryfikacja ich przydatności. Konieczna jest też certyfikacja - i wyrobu, i jego dostawcy. Decyduje jakość, dokładność wykonania, rzetelna kontrola procesów technologicznych i odbiory końcowe.

- Kto prowadzi prace badawcze?

- Sami producenci. My też mamy ośrodek badawczo-rozwojowy. To w nim opracowano, pierwszy taki w Polsce, jeszcze prototypowy rozjazd o promieniu 2500 m. Jesienią zeszłego roku odebrała go PKP PLK i zamontowała na modernizowanej linii Warszawa-Skierniewice. Konstrukcja pozwoli zwiększyć prędkość pociągów na łuku do 130 km/h. Oczywiście, współpracujemy z czołowymi ośrodkami badawczymi oraz uczelniami w kraju i za granicą.

- Jak duży jest polski rynek materiałów kolejowych?

- Według PKP PLK, na ponad 19,4 tys. km linii kolejowych jest prawie 60 mln sztuk podkładów; w tym 33 mln strunobetonowych i 25 mln drewnianych. Wiele układano 3-4 dekady temu i powinno się je wymienić. Szczególnie że PLK przez dłuższy czas nie prowadziła systematycznych prac remontowych. Ich zakres zwiększa dopiero od 4-5 lat.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP