PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport: A morzem taniej?

Autor: Jarosław Maślanek
25-05-2005 00:00
Transport: A morzem  taniej?
<b>Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. planowania rozwoju i integracji z Unią
Europejską Portu Gdynia:</b>

&#8211; Dążenie władz Unii Europejskiej do większej kontroli i unifikacji zasad dostępu do usług portowych jest zrozumiałe. Jednak wobec dużej różnorodności form zarządzania portami europejskimi i nasilenia konkurencji pomiędzy nimi, a także
mając w pamięci nieudany poprzedni proces legislacyjny, nie można być pewnym czy i w jak bliskim terminie dyrektywa może obowiązywać.

Liberalizacja rynku unijnego nie omija portów morskich. Komisja Europejska przy pomocy tzw. dyrektywy portowej, stara się zapewnić równe prawa dostępu do nabrzeży. Projekt wywołał sporo kontrowersji, tym bardziej że jego poprzednia wersja została storpedowana na etapie legislacyjnym.

Projekt nowego prawa podzielił kraje unijne. Niektóre z nich, jak Hiszpania, Dania czy Włochy, popierają go bez większych zastrzeżeń, inne, jak Wielka Brytania, odrzuciły w całej rozciągłości. Polskie porty stanęły w tym wypadku po stronie eurosceptyków i zdecydowanie opowiedziały się przeciw proponowanym rozwiązaniom. A wydaje się, że założenia dyrektywy portowej są jak najbardziej słuszne. Komisja Europejska zamierza bowiem zapewnić równe prawa dostępu do nabrzeży w portach wspólnotowych, m.in. poprzez bardziej przejrzyste procedury dopuszczania podmiotów do usług przeładunkowych i portowych. Dzięki temu unijni urzędnicy liczą na zwiększenie konkurencji i obniżenie cen usług.
– Projekt dyrektywy zawiera przepisy nie zawsze przystające do sytuacji w portach polskich, ponieważ nasz rynek jest na etapie formowania się i trwających procesów prywatyzacyjnych portowych firm operatorskich – uważa Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. planowania rozwoju i integracji z Unią Europejską Portu Gdynia.


Chcą ujednolicić, ale...


Jakie propozycje zawiera więc kontrowersyjne prawo? Podstawowym celem dyrektywy ma być doprowadzenie do bardziej przejrzystego procesu dopuszczania do usług przeładunkowych i portowych, a przez to zwiększenie obrotu w portach. Związane jest to ze staraniami krajów unijnych w zakresie ograniczenia wielkości przewozów realizowanych za pomocą transportu samochodowego. Obok tzw. pakietów kolejowych, dyrektywa portowa ma zapewnić większy udział alternatywnych środków transportu w rynku przewozów towarowych. Zdaniem unijnych decydentów, jest szansa na to, by żegluga przybrzeżna i stałe połączenia liniowe między portami UE, przyjęły o 50 proc. więcej ładunków do roku 2010 niż w latach 90. Dyrektywa ma być tym regulatorem, który zachęci firmy do częstszego korzystania z usług portowych, a same porty i firmy działające na ich terenie skłoni do obniżenia cen i udostępnienia nabrzeży konkurencji. Niestety, jak zwykle w wypadku unijnych rozwiązań, opracowywanych z wysokości brukselskich stołków i starających się za jednym zamachem uregulować kwestie dużej liczby podmiotów (z 25 krajów unijnych porty morskie posiada 20 państw), umyka gdzieś specyfika poszczególnych rynków. Przedstawiciele oponentów nowej dyrektywy zarzucają jej twórcom przede wszystkim nieznajomość regionalnych uwarunkowań.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!
<b>Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. planowania rozwoju i integracji z Unią
Europejską Portu Gdynia:</b>

&#8211; Dążenie władz Unii Europejskiej do większej kontroli i unifikacji zasad dostępu do usług portowych jest zrozumiałe. Jednak wobec dużej różnorodności form zarządzania portami europejskimi i nasilenia konkurencji pomiędzy nimi, a także
mając w pamięci nieudany poprzedni proces legislacyjny, nie można być pewnym czy i w jak bliskim terminie dyrektywa może obowiązywać.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP