PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy: Ślepy tor

Autor: Jarosław Maślanek
25-05-2005 00:00
Transport kolejowy: Ślepy tor

Podczas gdy kraje Unii Europejskiej starają się ograniczyć transport samochodowy na rzecz kolei, w Polsce redukuje się wielkość przewozów kolejowych i utrudnia dostęp konkurencyjnych podmiotów do infrastruktury PKP.

Rząd przyjął kolejną wersję strategii restrukturyzacji Grupy PKP, tym razem, według deklaracji jej twórców, idącą dalej niż dotychczasowe propozycje. Intencje są dobre, założenia słuszne, tylko szanse ich realizacji wątpliwe. Czy bowiem politycy ministerstwa, opracowujący nowy, rewolucyjny plan tuż przed wyborami (parlamentarnymi i prezydenckimi), naprawdę sądzą, że zostanie on wprowadzony w życie? Pytanie retoryczne, jeżeli weźmie się pod uwagę realia funkcjonowania obecnego parlamentu. Trudno też oczekiwać, by przyszły rząd, najprawdopodobniej rekrutujący się z polityków deklarujących już teraz rewolucję i budowę IV Rzeczpospolitej, zdecydował się na wprowadzanie w życie rozwiązań zaproponowanych przez obecną ekipę. Tak więc najprawdopodobniej propozycje te powędrują do kosza, a PKP czeka kolejne kilka zmarnowanych miesięcy (jeżeli nie lat).

Rewolucja na papierze


Tymczasem państwa Unii Europejskiej od dłuższego czasu starają się ograniczyć wielkość przewozów realizowanych za pomocą transportu samochodowego na rzecz kolei. Służą temu m.in. trzy pakiety dyrektyw kolejowych. Transport szynowy w UE był w ostatnich latach zdecydowanie w odwrocie, ustępując miejsca samochodom, co wiązało się z wieloma niekorzystnymi zjawiskami, by wspomnieć degradację środowiska, utrudnienia komunikacyjne czy większą ilość niebezpiecznych wypadków. Nie bez znaczenia jest też wzrost kosztów przewozów realizowanych przy wykorzystaniu samochodów. A cena transportu generuje nawet do 20 proc. ceny towaru, co przy obecnych cenach ropy naftowej i paliw gotowych, utrzymujących się od dłuższego czasu na rekordowo wysokim poziomie, nie pozostaje bez wpływu chociażby na poziom inflacji.

Konsekwencje związane ze spadkiem znaczenia transportu kolejowego dostrzegają i rodzimi politycy. W projekcie Polityki Transportowej Państwa na lata 2005-2025 prognozuje się wzrost wykorzystania samochodów o 80-110 proc. oraz wzrost przewozu ładunków o 30-67 proc. Na wskaźniki te wpływa m.in. tempo wzrostu gospodarczego, powodującego większe zapotrzebowanie na transport. Analitycy rządowi wskazują również na niekorzystną tendencję polegającą na powiększaniu się trudności w równoważeniu poszczególnych gałęzi transportu spowodowanych rosnącym i niekontrolowanym wzrostem zapotrzebowania na transport drogowy. Dlatego też postulowane jest ograniczanie tempa przyrostu przewozów, niekorzystnie wpływających na środowisko (a więc samochodowych). Propozycje te zazębiają się z przyjętą strategią restrukturyzacji Grupy PKP, w dłuższej perspektywie mającej doprowadzić do odbudowania znaczenia kolei w transporcie towarów i osób. Oby tylko założenia te nie zostały wyłącznie na papierze, na co się niestety zanosi.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP