PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i kolejowy potrzebują wspólnej polityki

Autor: Dariusz Ciepiela
11-10-2006 00:00
Transport morski i kolejowy potrzebują wspólnej polityki

Sektor transportowo-logistyczny alarmuje, że bez aktywnej roli państwa, w tym międzysektorowych programów, Polska wkrótce stanie się logistyczną dziurą w centrum Europy, okrążoną gęstą siecią zagranicznych połączeń transportowych na północy i południu, wschodzie i zachodzie.

Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała, jak Polska wykorzystuje możliwości rozwojowe gospodarki morskiej oraz zbadała funkcjonowanie transportu drogowego i kolejowego w latach 1990-2004. W raportach opublikowanych po kontroli wskazała, że należy poprawić warunki funkcjonowania gospodarki morskiej, a zwłaszcza portów morskich.
Zdaniem NIK, niewystarczające finansowanie budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury portowej ograniczają konkurencyjność portów morskich. Zarządy portów, ponosząc koszty związane z zarządzaniem terenami portowymi (podatki od nieruchomości, utrzymanie portowej służby ratowniczej i ochrony portu, pogłębianie akwenów portowych) nie były w stanie finansować działalności inwestycyjnej z własnych przychodów. Ministerstwo Infrastruktury nie uwzględniało jednak wniosków zarządów portów o dofinansowanie kosztów budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury portowej z budżetu państwa.

Szansę na poprawę tego stanu stwarzała możliwość wykorzystania funduszy pomocowych UE - Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Stwierdzono jednak, że ministrowie nie stworzyli warunków prawnych do uruchomienia tych środków. Minister infrastruktury nie wydał bowiem rozporządzenia w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektów z funduszy pomocowych.

NIK uznała, że należy stworzyć polskim podmiotom sektora gospodarki morskiej warunki porównywalne z tymi, które są w innych krajach Unii Europejskiej. Izba wytknęła, że od 2002 roku do czasu przeprowadzenia kontroli, polski rząd nie wprowadził zgodnych z wymogami i standardami unijnymi instrumentów finansowych, w tym podatkowych i prawnych, sprzyjających poprawie efektywności gospodarowania krajowych armatorów. Minister infrastruktury nie zdołał uzgodnić z ministrem finansów rządowego projektu ustawy o podatku tonażowym. Podatek ten miał sprzyjać powrotowi statków pod polską banderę. Za jego wprowadzeniem przemawiają też względy ekonomiczne, m.in. pozytywny wpływ posiadania floty narodowej na rozwój gospodarki morskiej oraz na dochody budżetu państwa. Minister infrastruktury nie przygotował także nowej ustawy o zatrudnieniu i pracy na morskich statkach handlowych o polskiej przynależności oraz nie wdrożył systemu finansowania przez armatorów zakupu nowych statków w stoczniach polskich.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP