Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport publiczny i konkurencyjny?

Autor: Piotr Stefaniak
31-05-2014 09:21 |  aktualizacja: 31-05-2014 08:53
Transport publiczny i konkurencyjny?
Zarejestrowane samochody osobowe w Polsce Przewozy pasażerskie koleją w Polsce Przewozy pasazerów komunikacja publiczna w Polsce (w mln)

Polacy mają więcej samochodów i dróg - popyt na publiczne środki transportu spada. Prócz konkurencji komunikacji zbiorowej z indywidualną rośnie konkurencja międzygałęziowa.

Niemcy, największy rynek motoryzacyjny w Europie, siłą rzeczy, wyznaczają trendy w rozwoju komunikacji. W minionym roku o 0,5 proc. powiększyła się tam liczba pasażerów kolejowych i autobusowych, co utrwaliło kilkuletnią już tendencję przyrostu popytu na publiczne usługi przewozowe. Nowością jest to, że... zarejestrowano mniej samochodów osobowych.
Francja również zahamowała spadek popytu na podróże pociągami. Mimo że są tam do wyboru różnego formatu usługi, włącznie z siecią superszybkich pociągów TGV, kolej musi ustawicznie udowadniać zalety i proponować nowe oferty. SNCF rozszerzyły na przykład od jesieni 2013 r. przewozy pasażerskie na zasadzie drzwi-drzwi. Pasażer może rezerwować taksówkę lub samochód z kierowcą dzień przed podróżą TGV po stałej cenie (od 9,99 euro). Usługa obejmuje przewóz od 1 do 4 osób z bagażem.

Po co tyle trudu? Bo nieoczekiwanie nad Sekwaną odżyła popularność podróży samochodem - kosztem rezygnacji z przejazdów pociągami. Chodzi o wspólną jazdę autem jednej z osób, które skrzykują się i "kojarzą" na forach internetowych. Już ponad 600 tys. osób miesięcznie tak podróżuje (to tyle, co 1,5 tys. pełnych składów TGV).

Co z tego wynika? Wszyscy i wszędzie, także na kolei, chcą płacić mniej, a gdy pojawi się wybór - nie są lojalni wobec sprzedającego usługę.

Zachłyśnięcie

W zeszłym roku z usług kolei skorzystało u nas 270,4 mln osób - o prawie 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Wieloletni trend też jest spadkowy. W okresie 2000-13 kolei ubyła czwarta część pasażerów. Jeszcze więcej straciła komunikacja autobusowa.

Jedynym środkiem transportu publicznego na kursie wznoszącym są samoloty. W 2014 r. odnotują już ponad 1-procentowy udział w całym rynku; w ciągu 10 lat podwoiły liczbę pasażerów.

A przecież znacznie częściej podróżujemy wskutek większej aktywności gospodarczej i turystyczno-wypoczynkowej. Czym? Głównie samochodami osobowymi, których po polskich drogach jeździ już 18,7 mln; pod tym względem niemal dogoniliśmy najbardziej rozwinięte rynki. Można więc też zakładać, że i u nas ok. 83 proc. podróży (liczonych pasażerokilometrami; dane Eurostatu) odbywa się własnym transportem. Na zbiorowe środki komunikacji przypada skromna reszta.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP