Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport węgla: kolej na podwyżki

Autor: Marcin Pronobis
07-12-2006 00:00

W budżecie zabrakło 400 mln złotych na remonty torowisk. Na wniosek Ministerstwa Transportu, PKP PLK podnoszą więc ceny dostępu do infrastruktury kolejowej. Prywatni przewoźnicy są zgodni - to zły pomysł, który podniesie ceny węgla nawet o 10 proc.

Przygotowana przez Ministerstwo Gospodarki "Strategia działalności górnictwa węgla kamiennego w latach 2007-2015" mówi, wbrew planom resortu transportu, o konieczności obniżenia kosztów transportu węgla. Czytamy tam, że w I połowie 2005 roku aż 29,4 proc. ceny węgla przewiezionego ze Śląska do portów morskich to koszt przewozów kolejowych. W II półroczu było jeszcze gorzej...
"Tak znaczny wpływ kosztów transportu na konkurencyjność polskiego węgla skłania do podejmowania pilnych działań mających na celu minimalizację tych kosztów" - czytamy w Strategii. Ministerstwo Transportu nie liczy się jednak z oczekiwaniami resortu gospodarki i trwając przy swoich planach wobec PKP PLK nie reaguje na protesty prywatnych przewoźników. Nowy cennik dostępu do infrastruktury zaczyna obowiązywać 10 grudnia br.

W I półroczu 2005 roku średnia cena polskiego węgla energetycznego była niższa od ceny w portach ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia) o 14,6 euro. I byłby to świetny wynik, gdyby nie fakt, że po pokonaniu 650 km z południa na północ Polski, różnica w cenie wynosiła już tylko tylko 4 euro.

Specjaliści z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dokonali szczegółowej analizy porównawczej cenników z lat 2006 i 2007. Wynika z niej, że cena polskiego węgla będzie jeszcze mniej konkurencyjna, bo koszt dostępu do infrastruktury kolejowej przekroczy czasem nawet o 200 proc. ubiegłoroczne stawki.

TOR za jeden z przykładów podaje przejazd pociągu towarowego (masa 3200 ton) na trasie Częstochowa-Warszawa (292,06 km). Koszt pokonania trasy ze średnią prędkością techniczną 46,6 km/h w roku 2006 (stawka 20,31 zł/pockm) wyniósł 5931,78 zł. W 2007 r. i przy stawce 19,93 już tylko 5819,63 zł. Wydaje się więc, że jest taniej. Jednak zgodnie z nowym cennikiem opłatę za przejazd pociągu towarowego, który zwykle wymaga obsługi technicznej, związanej m.in. z przeładunkiem czy przełączaniem wagonów do innych składów na bocznicach, PKP PLK mnoży przez 0,47457 zł. Efekt? Cena stawki usługi podstawowej rośnie o 106,3 proc.

Wygląda więc na to, że podwyżka stawek mocno zachwieje polskim rynkiem kolejowym. Piotr Rybotycki, dyrektor marketingu i sprzedaży w PCC Rail Szczakowa, podkreśla, że jego firma zamierza przenieść wzrost cen na swoich klientów, jednak tylko wtedy, gdy takie działanie nie naruszy kondycji finansowej partnerów PCC. Podobnie zareagują pewnie i inni prywatni przewoźnicy. Nie uda się jednak uniknąć jednego - kondycja finansowa spółek branży transportowej drastycznie spadnie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP