PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudne kolejowe realia

Autor: Krzysztof Orłowski
14-06-2008 00:00 |  aktualizacja: 20-06-2008 13:05
Trudne kolejowe realia

To, że trzeba byłoby skierować większe nakłady na transport kolejowy - to jest teza słuszna. Niestety, ten postulat zderza się z realnymi możliwościami państwa, którego nie stać na większe inwestycje - mówi Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury

- Mimo bardzo dobrej koniunktury w gospodarce w zeszłym roku, przewozy towarowe kolejowe nie wzrosły. Potencjał wzrostu na tym rynku jest, jak pokazał poprzedni rok, kiedy to wzrosły one o prawie 7 proc. Głównym powodem tego, że rynek ten "siadł", zdaniem przewoźników, są bardzo wysokie koszty korzystania z infrastruktury. Według wcześniejszych obietnic, miały one maleć, a zamiast tego rosną...
- A proszę mi pokazać, gdzie koszty spadają. Rosną czynsze, ceny energii, gazu... Jeśli ceny dostępu do infrastruktury miałyby spadać w sytuacji gdy rosną wszelkie inne koszty, to trzeba mieć źródło pokrycia różnicy. Oczywiście, pamiętam ogłoszone publicznie obietnice - kilka lat temu, przez jeden z poprzednich rządów - że w jednym roku koszty dostępu do infrastruktury spadną o 15 proc., a w następnym o kolejne 15 proc. To wzbudziło duże nadzieje w biznesie kolejowym.

Ja również uważam, że powinien nastąpić spadek cen w tej dziedzinie. Tyle że warunkiem jest to, iż budżet państwa będzie w stanie wyasygnować odpowiednie kwoty. Sprawa wygląda następująco: jeśli mamy do czynienia z ogólnym wzrostem cen o 4-5 proc., to nawet jeśli budżet państwa przeznaczy na dopłaty do kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej spore środki - a w tym roku wyasygnował na ten cel 500 mln zł - to w zasadzie pozwoli to jedynie stabilizować ceny na poziomie nie przekraczającym wskaźnika infl acji. Gdyby pojawiły się możliwości większego zasilenia budżetowego, to oczywiście możemy myśleć o dalszym wzroście wydatków na dofinansowanie kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej, ale żadnych obietnic w tej dziedzinie - dopóki nie będzie uchwalona ustawa budżetowa na następny rok – składać nie chcę, nie mogę i nie będę. Druga rzecz to pytanie o przyczyny spadku popytu na kolejowe przewozy towarowe.

Środowisko biznesowe ma swoją tezę, że winne temu są stawki dostępu do infrastruktury. Zapewniam pana, że to nie jest cała prawda. Koszty dostępu stanowią około 25-30 proc. kosztów przewozów kolejowych ogółem. Więc ja się mogę zgodzić, że one w dużym stopniu wpływają na to, jak rozwija się ten rynek, ale nie jest to, w moim przekonaniu, jedyny czynnik podstawowy.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP