Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Twardo po ziemi

Autor: Wojciech Kuśpik, Jacek ZIarno
10-05-2013 14:37 |  aktualizacja: 10-05-2013 14:53
Twardo po ziemi

Sławomir Nowak uważa, że jego kadencję można nazwać "kolejową" . Z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej rozmawiają Wojciech Kuśpik i Jacek Ziarno.

- Unia podkreśla, że stawia na kolej. Pan też twierdzi, że przestawiamy zwrotnicę na modernizację szlaków kolejowych.
- Chcemy nadrobić zaległości. Te z czasów PRL-u i pierwszych lat wolnej Polski. Postępujemy tak dlatego, że kolej to po prostu ważna część transportu publicznego.

Chcemy też uniknąć marnotrawstwa czy zwracania środków unijnych.

Poza tym kolej to transport zeroemisyjny, ekologiczny; najbardziej zresztą promowany przez Unię.

- Czy jednak przy okazji nie faworyzujemy pasażera kosztem cargo?

- Rozumiem, że to trochę przewrotne pytanie... Nie! Będzie to widać w projektach inwestycyjnych przyszłej perspektywy UE. Polska może stać się wielkim, europejskim hubem transportowym.

I znakomicie na tym zarabiać.

Mamy szansę przezwyciężyć historyczne przekleństwo naszego położenia geograficznego, przekształcić je w atut.

- Szanse szansami, ale Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu, powiedział niedawno, że w Polsce nie ma strategicznego dokumentu koordynującego rozmaite plany dotyczące transportu. Dlaczego?

- Słyszałem tę wypowiedź. Tadeusz Syryjczyk to zresztą człowiek bliski mi poprzez wspólne środowisko polityczne, który wielokrotnie mi już pomagał. Ode mnie dostał do ręki Strategię Rozwoju Transportu 2020, jeden z dziewięciu horyzontalnych projektów przyjętych przez rząd.

Drugi z fundamentalnych dokumentów związany jest z nową finansową perspektywą unijną. Za chwilę skierujemy go do konsultacji społecznych i międzyresortowych, potem pod obrady rządu.

Stanie się podstawą uruchamiania projektów kolejowych, lotniczych, morskich, rzecznych i drogowych do roku 2020.

Oto dwa filary, na których opieramy naszą politykę transportową.

- A szczegóły? Jaka jest wizja polskiego transportu do 2020 r.?

- Najkrócej? Domknięcie strategicznej sieci kolejowej i drogowej.

Wreszcie! Na mapie widać, że owa sieć nie jest gotowa. Jedyna strategiczna droga ukończona w całości to A2 - między Warszawą a resztą świata... Dla mnie naczelne zadanie - "domknąć sieć", nie jest zaklęciem. To zasadniczy cel! Taka determinacja nie przysparza mi sojuszników. Stale przyjmuję pielgrzymki posłów oraz samorządowców i słucham, że jakaś obwodnica jest najważniejsza na świecie. Nawet to rozumiem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP