Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Tyłem do rzeki

Autor: Paweł Szygulski
15-04-2013 16:11 |  aktualizacja: 15-04-2013 15:52
Tyłem do rzeki
Na lepszych parametrach żeglugowych ODW skorzystaliby przewoźnicy. - Umożliwiłoby to nam prowadzenie żeglugi przez cały rok oraz jednorazowe transportowanie większych jednostek ładunkowych - twierdzi Piotr Chajderowski, prezes OT Logistics, głównego operatora transportowego na Odrze. - Mamy taką skalę wyzwań w transporcie drogowym i kolejowym, że nie jesteśmy w stanie ponieść kosztów dodatkowych inwestycji w transporcie rzecznym - tłumaczy Maciej Jankowski, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Transport ładunków zegluga sródladowa w Polsce w tys. ton

W Europie nie ma kraju z dobrze rozwiniętą siecią rzeczną, który miałby tak mały udział transportu rzecznego w przewozach towarowych jak Polska. Odra to wciąż niewykorzystana szansa gospodarcza.

W Polsce eksploatuje się nieco ponad 3,5 tys. kilometrów dróg wodnych, z czego 608 kilometrów przypada na skanalizowane odcinki rzek, a 334 kilometry na kanały. Zaledwie 188 kilometrów stanowią drogi wodne o znaczeniu międzynarodowym. Jednak nowoczesne kanały żeglowne tworzące sprawny, spójny zachodnioeuropejski podsystem transportowy kończą się na granicy z Niemcami.
Jedyny polski szlak wodny o dużym potencjale gospodarczym, czyli Odrzańska Droga Wodna (ODW) od Gliwic do Szczecina, jest od kilkunastu lat przedmiotem opracowań i studiów rewitalizacyjnych. Zwykle kończą się one konstatacją o wysokich kosztach inwestycji hydrotechnicznych, które pozwoliłyby z Odry uczynić szlak atrakcyjny dla przewoźników.

Ostatnia inicjatywa w sprawie Odry wypłynęła od Krzysztofa Kiliana, prezesa Polskiej Grupy Energetycznej, który w trakcie tegorocznego Forum Zmieniamy Polski Przemysł zaproponował, by wysiłki inwestycyjne państwa skupić na programie modernizacji infrastruktury żeglugowej na Odrze.

- Po turnieju Euro 2012 Polsce potrzebny jest kolejny duży projekt inwestycyjny skupiający społeczną uwagę i mobilizujący siły - apelował Kilian.

Program usprawnienia żeglowności Odry, by zaczęła ona odgrywać w systemie transportowym podobną rolę, jak rzeki w Niemczech, byłby jego zdaniem idealny w roli "narodowego celu inwestycyjnego".

Tanio i zdrowo?

Niewątpliwie byłoby to korzystne dla samej PGE, która w dorzeczu Odry posiada kilka dużych zakładów: elektrownię Opole, elektrociepłownie w Gorzowie, Szczecinie, Elektrociepłownię Pomorzany czy elektrownię Dolna Odra. Dzięki tańszemu transportowi węgla oraz innych potrzebnych im materiałów mogłyby one podnieść swoją rentowność.

Na razie jednak wszystkie one mogą korzystać z transportu rzecznego w mocno ograniczonym zakresie.

Na ODW są bowiem odcinki, na których zbyt niski stan wód uniemożliwia żeglugę ciężkich barek przez średnio około 90 proc. dni w roku.

Co więcej, ogólny stan infrastruktury rzecznej w ciągu ostatnich 20 lat uległ pogorszeniu, co z kolei sprawia, że transport śródlądowy ma coraz mniejszy udział w transporcie ogółem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP