Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W dystrybucji stali coraz ciaśniej

Autor: Renata Dudała
16-04-2008 00:00 |  aktualizacja: 18-04-2008 08:51
W dystrybucji stali coraz ciaśniej
<b>Maciej Kowalewski</b>, dyrektor marketingu ThyssenKrupp Energostal SA

Po złym ostatnim kwartale 2007 roku sytuacja na rynku znacznie się poprawiła. To powinien być dobry rok dla branży i naszej spółki. Perspektywy spółki są dobre, zważywszy na inwestycje związane z Euro 2012. Nie wszyscy dystrybutorzy jednakowo skorzystają na tej hossie. Zaostrzy się wewnętrzna konkurencja, z pewnością pojawią się także konkurenci zagraniczni, którzy będą chcieli skorzystać z dobrej koniunktury w Polsce. Dzięki inwestycjom w usługi serwisowe ThyssenKrupp Energostal zwiększy sprzedaż wyrobów przetworzonych. Obecnie daje to spółce 5-10 proc. wpływów. W Europie Zachodniej ten udział jest zdecydowanie większy i spółka będzie się starać go powiększać.

Chociaż najwięksi producenci stali deklarują, że w zasadzie nie interesuje ich budowa własnych sieci sprzedaży, wszystko wskazuje na to, że przejęcie przez nich rynku dystrybucji wyrobów hutniczych pozostaje tylko kwestią czasu. Pozycję dystrybutorów może umocnić tylko konsolidacja.

ArcelorMittal ma znaczącą pozycję w zakresie wyrobów płaskich - mówi Robert Wojdyna, prezes Polskiej Unii Dystrybutorów Stali. - I będzie ją umacniał. Na pewno Arcelor-Mittal będzie chciał budować duże centra przetwórcze. Odbiorcy potrzebują wyrobów stalowych już wstępnie przetworzonych. To z kolei powoduje, że istniejące centra serwisowe koncernu, które już funkcjonują, będą chciały umocnić swą pozycję i zająć rynek. Zaostrza się walka o klientów. Koncerny hutnicze oferują nowe usługi i wyroby, chcąc ich pozyskać. Firmom dystrybucyjnym, które nie potrafi ą sprostać rosnącej konkurencji, będzie trudno utrzymać się na rynku.
Zdaniem ekspertów, rynek dystrybucji w najbliższym czasie znacząco się zmieni. Rośnie przewaga producentów stali, co jednak nie oznacza, że firmy dystrybucyjne zupełnie wypadną z gry. Duże firmy z pewnością przetrwają. Ich pozycja jest ugruntowana - posiadają nowoczesne centra serwisowe, poszerzają zakres usług i ofertę wyrobów. I cały czas inwestują w centra serwisowe, zakłady konstrukcji stalowych, zbrojarnie. Wątpliwe jest natomiast to, czy na rynku utrzymają się małe firmy, które zajmują się wyłącznie prostym handlem. To już nie wystarcza, by skutecznie konkurować. Dla rynku dystrybucji istotne będzie natomiast to, jak ułoży się współpraca producentów i dystrybutorów.

- W krajach Europy Zachodniej funkcjonują zarówno niezależni dystrybutorzy, jak i firmy należące do producentów. I co istotne, firmy te sprzedają wyroby nie tylko na potrzeby macierzystego koncernu, ale i innych odbiorców - podkreśla Krzysztof Szlaga, project manager Roland Berger Strategy Consultants.


Producent, czyli sprzedawca


Z zapowiedzi koncernu ArcelorMittal wynika, że produkcja wyrobów hutniczych nadzorowana będzie przez spółki Mittal, natomiast Arcelor ma się zająć systemem dystrybucji. W ubiegłym roku w Krakowie koncern ArcelorMittal otworzył nowe centrum serwisowe stali. Zakład o zdolności przetwórczej na poziomie 450 tys. ton w skali roku wzmocni sieć centrów serwisowych spółki w Polsce - w dawnej Hucie im. Sendzimira w Krakowie oraz w Bytomiu.
<b>Maciej Kowalewski</b>, dyrektor marketingu ThyssenKrupp Energostal SA

Po złym ostatnim kwartale 2007 roku sytuacja na rynku znacznie się poprawiła. To powinien być dobry rok dla branży i naszej spółki. Perspektywy spółki są dobre, zważywszy na inwestycje związane z Euro 2012. Nie wszyscy dystrybutorzy jednakowo skorzystają na tej hossie. Zaostrzy się wewnętrzna konkurencja, z pewnością pojawią się także konkurenci zagraniczni, którzy będą chcieli skorzystać z dobrej koniunktury w Polsce. Dzięki inwestycjom w usługi serwisowe ThyssenKrupp Energostal zwiększy sprzedaż wyrobów przetworzonych. Obecnie daje to spółce 5-10 proc. wpływów. W Europie Zachodniej ten udział jest zdecydowanie większy i spółka będzie się starać go powiększać.  



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP