PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W hutach robią swoje

Autor: Renata Dudała
12-09-2012 00:00
W hutach robią swoje

Firmy stalowe liczą na to, że po zakończeniu Euro 2012 nie dojdzie do stagnacji. Stawiają na dywersyfikację działalności. Poszerzają zakres produkowanych wyrobów i oferowanych usług.

Obserwujemy stopniowy wzrost na europejskim rynku hutniczym po kryzysowym załamaniu koniunktury.
Zmienia się jednak jego geografia. Dziś rynki lokalne zachowują się inaczej niż kiedyś. Oto na hiszpańskim nastąpił spadek zużycia stali rzędu 44 proc. We Włoszech jej zużycie spadło o 20 proc., podobny wskaźnik odnotowano we Francji. W Niemczech jest lepiej; tam zużycie stali spadło tylko o 7 proc. Na tym tle rynek polski wydaje się w miarę stabilny. A to powoduje, że zarówno producenci, jak i dystrybutorzy są skłonni mu zaufać i postawić na wprowadzanie nowych produktów, rozwój sieci usług i inwestycje w przetwórstwo stali.

Kolej

ArcelorMittal Poland od 2004 roku zainwestował ponad 5,5 mld zł. Dziś bacznie spogląda na kolejnictwo.

Rozważa zainwestowanie kolejnych 150 mln zł w budowę linii do produkcji tak zwanej długiej szyny. To w związku z inwestycjami planowanymi na kolei, które swym zasięgiem objąć mają niemal całkowitą wymianę torowisk.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowała dziewięć projektów o łącznej wartości 2,4 mld zł. Zgoda na sfinansowanie przedsięwzięć rewitalizujących naszą infrastrukturę kolejową ze środków unijnych daje oczywiście nadzieję i szansę na godziwy zarobek dostawcom stali. Nawiasem mówiąc, kolejarze zapowiadają, że odbudowa linii umożliwi zwiększenie prędkości pociągów na wybranych trasach z 30- 40 km/h nawet do 110 km/h.

W ArcelorMittal opracowano już niezbędną dokumentację inwestycyjną.

Nie podjęto jednak jeszcze wiążących decyzji. Projekt właściwie jest gotowy do realizacji, ale rozpoczęcie budowy nowej linii produkcyjnej uzależniono od tego, na czym stanie u kolejarzy.

Z drugiej strony, ArcelorMittal, jeśli chce, a niewątpliwie chce, umocnić swoją pozycję na naszym rynku, i tak będzie musiał tę inwestycję realizować. Innego wyjścia nie ma. Jeżeli zamierza produkować szyny, muszą to być szyny długie.

Zrozumiała jest też wstrzemięźliwość koncernu w kwestii oceny wiarygodności planów inwestycyjnych na kolei. Wszak mówiono w swoim czasie, że dotacje unijne w kwocie 1,2 mld euro, które miały wesprzeć te inwestycje, nie są pewne. W kwestii ich finansowania wiemy dziś, że oszczędności przetargowe spowodowały, że środki, które PKP Polskie Linie Kolejowe ma do zagospodarowania, zwiększyły się z 4,8 do 5,9 mld zł. W planie realizacyjnym znalazł się między innymi odcinek Toruń - Bydgoszcz.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP