Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W paliwowym dołku

Autor: Anna Bytniewska
13-06-2013 16:11 |  aktualizacja: 21-06-2013 14:14
W paliwowym dołku
Fot. Fotolia

Spada zapotrzebowanie na paliwa. I to kolejny kwartał z rzędu. Rafinerie ograniczają produkcję, a detal liczy straty.

Kryzys gospodarczy, szara strefa, malejące marże detaliczne... Wielu stacjom paliw, szczególnie mniejszym, grozi likwidacja lub zmiana właściciela.
Skutki tej sytuacji zaczynają odczuwać polskie rafinerie - Grupa Lotos i PKN Orlen. ,,Wprawdzie produkowały paliwa w ilości zbliżonej do roku poprzedniego, to jednak (...) mniej oleju napędowego niż przez trzy miesiące 2012 r., reagując na mniejszy popyt. Dodatkowo, nadwyżki (...) nie udało się sprzedać w kraju, trzeba było sprzedać ją za granicą" - czytamy w raporcie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Według tego, co zapisano w tym dokumencie, zużycie oleju napędowego w pierwszym kwartale tego roku spadło o 8 proc. - z 3,2 mln m sześc. notowanych przed rokiem do 2,9 mln m sześc. obecnie. O 6 proc. zmalało zużycie benzyn. Co ciekawe: ograniczeniu o 5 proc. uległ też rynek LPG. A przecież na to paliwo przerzucali się oszczędni kierowcy w trudnych czasach. Iskierka optymizmu? Dobrze rokuje rynek paliwa lotniczego JET. Pojawił się import, a jego udział w krajowej konsumpcji wyniósł 11 proc. Sumując: konsumpcja sześciu głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) skurczyła się o 7 proc. w zestawieniu z pierwszym kwartałem 2012 r.; import tych paliw zaspokajał 22 proc. potrzeb rynku (24 proc. w pierwszym kwartale zeszłego roku).

Tymczasowe ożywienie

Zdaniem POPiHN, w 2013 roku średnie marże na sprzedaży rosną głównie dzięki niższym cenom hurtowym paliw.

- W pierwszym kwartale operatorom stacji paliw udało się jakoś utrzymać wyższe marże. Ustabilizowały one sytuację firm i pozwalają spokojnie prowadzić działalność, ale są za małe, by mówić o odrabianiu strat z roku 2012 - mówił w maju Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Marże znów mogą jednak spadać. Powód?

Wzrost cen hurtowych paliw i spadek zapotrzebowania na benzyny, oleje napędowe i LPG. A także spadek cen detalicznych. ,,Zdrowe" marże detaliczne powinny się kształtować na poziomie 20-30 gr na litrze paliwa - uważa branża.

Jak w kryzysie zachowują się potentaci?

Przypatrzmy się dokładniej przypadkowi Grupy Lotos.

- Marże detaliczne, szczególnie na benzynę, znajdują się pod dużą presją. (...) Naszą odpowiedzią na rynkowe zmiany są obiekty Lotos Optima. Mamy ich już 108, co stanowi około jednej czwartej całej sieci - mówi Maciej Szozda, wiceprezes Grupy Lotos. - W pierwszym kwartale tego roku otworzyliśmy 10 nowych stacji, z czego 7 to właśnie Lotos Optima. Poza tym stawiamy na sprzedaż pozapaliwową, jako istotny element poprawiający efektywność pracy stacji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP