PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W PKP trzeba zwiększyć efektywność

Autor: Dariusz Ciepiela
19-05-2006 00:00
W PKP trzeba zwiększyć efektywność

– Przy obecnym poziomie zadłużenia PKP nie jest w stanie oddłużyć się sama. Stąd pokutujące przez lata przekonanie, że kolej jest workiem bez dna, w którym topione są pieniądze - rozmowa z Mirosławem Chaberkiem, podsekretarzem stanu ds. kolejnictwa w Ministerstwie Transportu i Budownictwa.

– Kiedy będzie gotowa "Strategia dla transportu kolejowego do roku 2009"?
– „Strategia” znajduje się obecnie w fazie uzgodnień międzyresortowych, a do końca kwietnia powinna zostać skierowana na Komitet Rady Ministrów. Trzy zasadnicze kierunki działań zawarte w tym dokumencie to zapewnienie efektywności, gospodarności i skuteczności działania, podnoszenie jakości świadczonych usług oraz ochrona miejsc pracy. Powinno to doprowadzić do przywrócenia właściwej roli kolei w realizacji zarówno krajowych, jak i międzynarodowych zadań przewozowych.

– Na jakim etapie jest wdrażanie postanowień trzech ustaw kolejowych, przyjętych przez Sejm w grudniu ubiegłego roku?

– Przede wszystkim umożliwiają one przeznaczenie na kolej w tym roku 1 403 355 tys. zł, a więc środków o wiele większych niż dotychczas otrzymywały PKP. Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym wprowadza korekty do wybranych uregulowań systemu funkcjonowania kolejnictwa. Najważniejsze zmiany dotyczą finansowania powszechnie dostępnej infrastruktury kolejowej oraz dofinansowania środkami budżetu państwa przewozów pasażerskich międzywojewódzkich i międzynarodowych, wykonywanych na terenie kraju. Ustawa przewiduje także wzmocnienie odpowiedzialności samorządów województw za realizowanie i finansowanie przewozów regionalnych, wprowadzając mechanizm umów wieloletnich.

Ustawa o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego rozszerza zaś zakres przedsięwzięć inwestycyjnych, finansowanych ze środków pochodzących z wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych o zadania w infrastrukturze kolejowej. Przewiduje także od przyszłego roku wzrost środków przeznaczanych na te cele, tworząc spójny system finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

Celem ustawy o Funduszu Kolejowym jest natomiast zapewnienie dodatkowych środków finansowych na inwestycje i utrzymanie infrastruktury kolejowej w zakresie wynikającym z programów rozwoju infrastruktury transportowej. Na mocy tej ustawy powstał Fundusz Kolejowy. Gromadzone na nim środki przejściowo mogą być wykorzystane na uregulowanie zaległych zobowiązań budżetu państwa wobec przewoźników kolejowych wynikających z braku pełnego pokrycia w latach 2002-2003 dotacjami przedmiotowymi utraconych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich. Głównym źródłem zasilania Funduszu Kolejowego są wpływy w wysokości 20 proc. z tzw. opłaty paliwowej, pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP