Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W poprzek Europy

Autor: Piotr Stefaniak
18-06-2012 00:00
W poprzek Europy
<b>Piotr Frąckowiak<br />
Intermodal Development Manager BCT</b><br /><br />

- Gdyby nasze porty miały więcej połączeń bezpośrednich z Azją (tańszy i szybszy fracht morski), to byłyby nie do pokonania, jeśli chodzi o czas i koszty przewozu i mogłyby zdominować rynek przewozów w obrębie Polski, a być może nawet Czech i Słowacji. Struktura przeładunków w portach europejskich - kontenery z Azji (w proc.)

Eksperci prognozują wzrost transportu morskiego z Azji przez Kanał Sueski i Morze Śródziemne. Niektórzy w Polsce upatrują w tym wielką szansę. Czy słusznie?

Potencjalnie, gestorzy ładunków z Europy Środkowej i firmy w łańcuchu logistycznym mogą zaoszczędzić czas i pieniądze, gdy rozładują kontenery w portach Morza Śródziemnego, a stamtąd przewiozą je pociągami zamiast morzem, czyli bez okrążania Europy od zachodu.
Z Rotterdamu do Monachium kontener z ładunkiem musi pokonać lądem 830 km, a z Hamburga do Wiednia 940 km, podczas gdy z portów adriatyckich do Monachium jest 550 km, podobnie jak z Rijeki (Chorwacja) do Wiednia.

Statek wpływając do terminali włoskich, chorwackich lub słoweńskich, a nie leżących w delcie Renu, nie musi też płynąć dodatkowych 2600 mil. Kontener z Chin, Korei, Japonii lub Malezji oszczędza więc w podróży do Monachium 280 km lądem i ponad 4800 km morzem.

W tym wielką szansę upatruje dla siebie... zarząd Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) w Gdyni i kilku przewoźników intermodalnych w Polsce. Ale czy wszystko jest oczywiste i wystarczy do tego rozwiązania tylko przekonać klientów?

Wypełnić korytarz

Z inicjatywy samorządów kilku krajów i grupy biznesmenów w grudniu 2011 roku Komisja Europejska przyjęła projekt Baltic-Adriatic Corridor (BAC). Jest on częścią tzw. europejskiego VI korytarza transportowego (w sieci TEN-T), łączącego Skandynawię przez Polskę, Czechy i Austrię z portami Morza Adriatyckiego.

- Jest to alternatywa dla transportu ładunków z Azji, Bliskiego Wschodu, krajów Lewantu i Turcji dookoła Europy, która skróci jego czas i obniży koszty - wyjaśnia prezes zarządu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) w Gdyni Krzysztof Szymborski.

Przez porty Trójmiasta już teraz przechodzi VI korytarz TEN-T. Dziś jest to jedynie kreska na mapie, z lokalnymi odcinkami gotowej infrastruktury. Od tego do spójnej, sprawnej sieci - daleko.

Port Gdynia ma np. unijną "autostradę morską", czyli połączenie z Karlskroną w Szwecji. W drugą stronę, szlakiem BAC, z naszych portów jedzie coraz więcej pociągów z kontenerami w głąb kraju, także do Czech i Słowacji. Ale to ciągle potoczek ładunków w porównaniu z rzeką kontenerów, rwących w tym samym kierunku z Hamburga, Rotterdamu i Antwerpii.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP