PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wcale nie moloch

Autor: Jacek Ziarno
01-10-2016 08:43 |  aktualizacja: 01-10-2016 08:44
Wcale nie moloch

Mamy cztery podstawowe obszary działalności PFR: produkty bankowe, czyli kredyty i gwarancje, ubezpieczania eksportowe, inwestycje kapitałowe oraz doradztwo i promocja dla przedsiębiorców - tłumaczy Paweł Borys.

Fot. PTWP (Szymon Jankowski)

Zasadnicza wartość PFR dla przedsiębiorców to połączenie różnych instrumentów w pakiety usług i produktów dostępnych w jednym miejscu - wskazuje prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys w rozmowie z Jackiem Ziarno.

Na początek pytanie, które zadałem wicepremierowi Mateuszowi Morawieckiemu... Polski Fundusz Rozwoju (PFR) ma być przejawem sprawniejszego wsparcia firm przez państwo. Czy nie obawia się pan trudno sterowalnego molocha?

- PFR będzie relatywnie niedużą instytucją rozwoju, zwłaszcza w porównaniu do takich krajów jak Niemcy, Włochy czy Francja. Jego kapitał własny wyniesie ok. 13 mld zł, aktywa na koniec zeszłego roku sięgnęły zaś 50 mld zł. Zespół liczy w sumie ok. 2,5 tys. osób. Z całą pewnością nie mówimy tu o molochu, lecz o bardziej zintegrowanej, nowoczesnej i efektywnej organizacji, działającej w ramach spójnej strategii.

Skala działania jest rozległa.

- Zakres instrumentów jest kompleksowy, ale gdy pracowałem w PKO BP, mieliśmy w grupie 12 podstawowych, zintegrowanych z bankiem spółek produktowych. Grupa PFR ma obejmować kilka spółek - centrów kompetencji i produktów - działających na jednej platformie operacyjnej (co umożliwi synergie kosztowe) i z jednym punktem kontaktu dla odbiorców.

Mamy cztery podstawowe obszary działalności PFR: produkty bankowe, czyli kredyty i gwarancje, ubezpieczania eksportowe, inwestycje kapitałowe oraz doradztwo i promocja dla przedsiębiorców. Zasadnicza wartość - głównie dla przedsiębiorców - to połączenie różnych instrumentów w pakiety usług i produktów dostępnych w jednym miejscu.

Słychać, że strategia PFR jest już praktycznie gotowa. Jaką metodologię zastosowano przy jej opracowaniu?

- Metodologia wykorzystywała najwyższe standardy i doświadczenia międzynarodowe. Połączyliśmy sferę makromisji w dziedzinie wsparcia rozwoju gospodarczo-społecznego z podejściem charakterystycznym dla nowoczesnych firm sektora prywatnego. Instytucjami, które bierze pod skrzydła PFR, trzeba bowiem zarządzać, koncentrując się nie na produkcie, ale na klientach (i na korzyściach, jakie możemy im zaoferować). Co więcej: będziemy regularnie mierzyć ich satysfakcję. I wyciągać wnioski. A organizacji stawiać cele i je rozliczać, dbając zarazem o rozwój zespołu i dobrą kulturę współpracy, której brakowało.

W strategii na początku zidentyfikowaliśmy kluczowe dla nas grupy odbiorców. To MSP, duże firmy, samorządy, inwestorzy zagraniczni i instytucje rządowe (np. Ministerstwo Finansów), ale też osoby indywidualne. Dzięki metodologii tzw. luk rynkowych zdefiniowaliśmy ich potrzeby, tj. czego dziś w Polsce sektor prywatny nie zapewnia, czego brakuje w kwestii kapitału finansowego i ludzkiego. "Zwymiarowaliśmy" owe luki.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP