Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wiatr hulający w halach

Autor: Krzysztof Radziukiewicz
17-11-2000 00:00

No i stało się. Rząd tak długo majstrował przy akcyzie na paliwo i nowe samochody, że wreszcie nie tylko importerzy zaczęli mieć kłopoty, ale także krajowi producenci. Daewoo, stojące na krawędzi bankructwa, miało się dotychczas w Polsce dość dobrze. Ciągle jeszcze funkcjonowały cła, a popyt na nowe samochody był w naszym kraju duży. Jednak w tym roku nastąpił kryzys, a polskie fabryki Daewoo nie mogą liczyć na wsparcie koncernu.
Nie twierdzę, że winien jest tylko polski rząd. W końcu ceny ropy rosły na świecie bez udziału naszych ministrów. Na pewno nie można ich także winić za upadek imperium Daewoo. Nie da się niestety ukryć, że kłopoty budżetu sprawiły, że rząd niecierpliwie i chaotycznie "szukał pieniędzy”. Szukał, szukał i znalazł. Jednak, jak udowadniają specjaliści od rynku samochodowego, rząd podwyższając akcyzę na nowe samochody i paliwo, "zarżnął kurę znoszącą złote jaja”.
Nie tylko nie zwiększył dochodów budżetu, bo zmniejszyła się sprzedaż aut i zwiększył import samochodów używanych, to jeszcze przyczynił się do zwiększenia kłopotów krajowych producentów. Skutkiem czego pracę stracą tysiące ludzi. Dla porządku wspomnę tylko, że prawdopodobnie trzeba będzie wypłacić im zasiłki dla bezrobotnych i z funduszów pomocy społecznej.
Zabawna jest reakcja przedstawicieli rządu na taką interpretację wydarzeń ostatnich miesięcy. Mówią, że przecież nie wiadomo, czy podwyższona akcyza miała wpływ na kryzys sprzedaży nowych samochodów. Ciekawe jaki dowód przekonałby ministrów. Może dopiero wiatr hulający w fabrycznych halach?
Do Korei wybiera się polska delegacja rządowa, by rozmawiać o przyszłości polskich fabryk Daewoo. Lepiej późno niż wcale. Wolny rynek, wolnym rynkiem, ale o interesy trzeba dbać. Po wycofaniu się Forda z zakupu koreańskiego bankruta, co nawiasem mówiąc, byłoby dla Polski bardzo dobre, bo przybyłby Fiatowi i GM poważny konkurent – o przejęcie Daewoo stara się tylko konsorcjum dwóch koncernów dobrze już usadowionych na naszym rynku. Źle to wróży przyszłości fabryk w Warszawie, Lublinie i Andrychowie. Przy nie w pełni wykorzystanych mocach produkcyjnych światowych koncernów, Fiat i GM nie będą prawdopodobnie zainteresowane przejmowaniem polskich fabryk obarczonych nadmiernym zatrudnieniem.
Daewoo otrzymało korzystne warunki inwestycyjne. Za te ulgi zapłacili wszyscy podatnicy. Dlatego mamy prawo wymagać od rządu, by wykazał inicjatywę.
Są pierwsze dobre oznaki. Podobno akcyza ma być zmniejszona.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP