PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wiosna na kolei

Autor: Piotr Stefaniak
06-06-2015 09:12 |  aktualizacja: 06-06-2015 09:13
Wiosna na kolei

foto: andrzejwawok.com, Adam Kozak

Odmianę na tory wprowadzają dużej skali inwestycje. W ubiegłym roku było to ponad siedem miliardów złotych; w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe planują "przerobić" 8,5 mld zł, a ogłosić przetargi o łącznej wartości 11 mld zł.

Przed nami nowa perspektywa finansowa - pieniądze unijne do wydania do końca 2022 r. Rządowy dokument implementacyjny do "Strategii rozwoju transportu" zakłada, że w roku 2023 zmodernizowanych będzie już 86 proc. bazowej sieci pasażerskiej (odcinki sieci TEN-T, które mają mieć te same parametry, jak w całej UE; dziś to 20 proc.) i ok. 90 proc. bazowej sieci towarowej (jest: 23 proc.).
Aż na 76 głównych liniach kolejowych czas przejazdu stanie się krótszy niż na drogowych. Będzie można też prowadzić długie pociągi (740 m, teraz: 600 m).

Syndrom Pendolino

PKP Intercity po kilku latach utraty pasażerów w I kwartale br. odnotowały ich przyrost. Bezpośrednim powodem jest wjazd Pendolino, a wraz z nim nowej, jak na nasze warunki, jakości: pod względem maksymalnej prędkości jazdy 180-210 km/h (ma jeszcze rosnąć), udogodnień dla pasażerów w wagonach, możliwości kupna biletów on-line, nawet specjalnie przeszkolonych stewardów, by wiedzieli, jak reagować na fanaberie podróżnych.

Dobrze rokujący sukces Pendolino nie byłby jednak możliwy bez zakończenia, ciągnącego się pięć lat, remontu linii kolejowej Gdańsk-Warszawa oraz modernizacji centralnej magistrali kolejowej (z odnogami do Katowic i Krakowa oraz łącznikiem do Wrocławia).

I właśnie w unowocześniających i naprawczych inwestycjach w infrastrukturę kolejową można pokładać nadzieję na sanację polskiej kolei.

- Rozliczana perspektywa finansowa (2007- 13) pozwoliła znów włączyć kolej do gry o pasażerów. Został zatem osiągnięty główny cel inwestycji - uważa Andrzej Filip Wojciechowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. restrukturyzacji PKP PLK.

Dodajmy, na razie to sukces na liniach między czterema największymi miastami. Na przełomie roku dołączy zmodernizowana linia Wrocław-Poznań, później - Kraków-Rzeszów itd.

Powiało optymizmem, co nie oznacza, że zniknęły problemy. Remonty rozpoczęły się z opóźnieniem i trwają długo. Niektóre nowo wyremontowane dworce świecą pustkami. A PLK ogłosiły dopiero jeden przetarg finansowany z bieżącej perspektywy finansowej. Rynek wykonawczy i dostawców materiałów znów czeka wielomiesięczny dołek zleceń...



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 427 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP