PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wirtualni operatorzy czekają

Autor: Jarosław Maślanek
11-10-2006 00:00
Wirtualni operatorzy czekają

Lista chętnych do świadczenia usług wirtualnego operatora komórkowego jest coraz dłuższa, ale nie mogą się przebić na polskim rynku. Tymczasem rozpowszechnienie MVNO, czyli usług telekomunikacyjnych z wykorzystaniem cudzej sieci, mogłoby przynieść spore spadki cen połączeń.

Mobile Virtual Network Operator, czyli MVNO, to usługa polegająca na oferowaniu usług telekomunikacyjnych własnym abonentom przy wykorzystaniu infrastruktury działającego już na rynku operatora. Jedną z najbardziej znanych tego typu sieci jest Virgin Mobile, który wykupuje hurtowo minuty, by następnie sprzedawać je klientom pod własną marką. W Polsce mobilną telefonią zainteresowały się już np. ITI, Aster, Eurozet, Tele2 czy Cyfrowy Polsat. Jednak jak do tej pory rynek ten nie może nabrać rozpędu.
- Dobrym gruntem dla telefonii MVNO są kraje, gdzie stopień penetracji rynku telefonii mobilnej jest duży, a więc jest zacięta konkurencja - mówi Andrzej Bińkowski, dyrektor generalny Długie Rozmowy SA. - Uważam, że również w Polsce MVNO będzie szybko zdobywał popularność, a tempo rozwoju tej branży pokazuje, że możemy się tego spodziewać już lada chwila.

Zdaniem ekspertów, rynek ten jest perspektywiczny, jednak nie dla wszystkich. Firmy zainteresowane wejściem do gry muszą się liczyć bowiem ze sporymi kosztami. Olbrzymie sumy pochłania przede wszystkim wypromowanie marki. - Z drugiej strony nie ma innej bariery wejścia na rynek usług łączności mobilnej, czyli np. wymogu posiadania infrastruktury - wyjaśnia Andrzej Bińkowski. - MVNO to kompleksowe rozwiązanie przyszłości, dające szansę na przeskoczenie technologii UMTS, która już wydaje się być niewystarczająca.

- MVNO to dopiero kwestia przyszłości - uważa Krzysztof Kornacki, dyrektor ds. rozwoju e-Telko. - Scenariusz dla tego rynku w Polsce będzie prawdopodobnie polegał na tym, że pojawi się jedna duża firma z silną marką, a po jakimś czasie więcej mniejszych.


Wirtualny biznes


Nie tylko koszty wypromowania marki przeszkadzają w rozwinięciu wirtualnych skrzydeł. Należy jeszcze przeprowadzić dokładne rozeznanie i nastawić się na klienta indywidualnego bądź biznesowego. Dokładne sprofilowanie usługi i ukierunkowanie na określoną grupę odbiorców pozwala na minimalizację ryzyka fiaska. - Podstawowe założenia, wynikające z doświadczenia krajów zachodnich, to wyraźne sprofilowanie usługi i jej konwergencja - wyjaśnia Andrzej Bińkowski. - Wirtualny operator, decydujący się wejść na rynek klientów indywidualnych, powinien bardzo dokładnie sprecyzować grupę swoich odbiorców. Ważna jest też konwergencja, czyli świadczenie pod jednym numerem telefonu różnych usług, od głosowej telefonii stacjonarnej, poprzez bezprzewodowy internet, po telefonię komórkową.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP