Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wojna o cargo

Autor: Piotr Stefaniak
01-05-2010 00:00 |  aktualizacja: 11-06-2010 12:53
Wojna o cargo

Otwarcie rynku kolejowego na konkurencję sprawiło, że ceny przewozów zmalały w latach 2004-08 stopniowo o 25 proc. W ubiegłym roku spadek był raptowny - o 20 proc. Zdrowa rywalizacja przerodziła się w zażartą wojnę. Czy będą ofiary?

Po dość twardych rozmowach, lecz nie odbiegających od wielu poprzednich, jesienią ubiegłego roku Węglokoks podpisał z przewoźnikami kolejowymi kontrakty na przewozy węgla z kopalń do portów morskich. Na warunkach, na jakie nie liczył, siadając do stołu. Ceny cargo udało mu się obniżyć średnio o 16-17 proc.
- Pracujemy też nad nowymi kontraktami, co może zaowocować dalszym spadkiem stawek przewozowych o 20 procent w relacji rok do roku - mówi Edmund Plutecki, dyrektor ds. logistyki spółki Węglokoks.

Coraz krótsza kołdra

Wojna rozpoczęła się późną jesienią ub.r. - na ten okres przypada zwyczajowo pora kontraktacji na rok przyszły. Pierwsza połowa roku upłynęła pod znakiem dramatycznego spadku przewozów - w ujęciu tonażowym o blisko 1/3. A ponieważ działalność transportowa na kolei charakteryzuje się wysokim poziomem kosztów stałych, efektywność osiąga ten, kto lepiej użytkuje wagony, lokomotywy i drużyny maszynistów. Powstała wielka presja zarządów spółek na zapewnienie kontraktów w 2010 roku. Także za wszelką cenę.

Wśród wielu przetargów, o które w szranki stanęli wyspecjalizowani przewoźnicy, uwagę przykuły te na przewozy węgla z kopalń do elektrowni. To intratne zlecenia gwarantujące pracę przewozową na cały rok, dotyczące jednostkowo wielkiej masy do przewiezienia - nawet ponad 1 mln ton. Niektóre z nich miały być podpisane na okres dłuższy niż 12 miesięcy.

- To właśnie w ich przypadku obaj przewoźnicy państwowi, PKP Cargo i DB Schenker, zaczęli agresywną walkę, obniżając dramatycznie dla rynku stawki przewozów - stwierdza Krzysztof Sędzikowski, prezes zarządu CTL Logistics. - Można to udowodnić, bo to były przetargi publiczne i znane są ich wyniki.

PKP Cargo w przetargu na obsługę Elektrowni Kozienice przebił konkurencję ze stawką 6,57 zł/tonę na kierunku Śląsk-zakład (o 33 proc. niższą niż rok wcześniej), a w relacji Bogdanka-zakład stawką 16,44 zł/tonę (spadek o 17,4 proc.). Jak szacuje CTL, zwycięzca pokrył w cenie koszty zmienne, lecz tylko w małej części koszty stałe. Głównie z tego powodu, że cena zaledwie w 25 proc. uwzględniała koszty taboru niezbędnego do realizacji przewozów. CTL nazwał nawet tę współzależność "współczynnikiem krótkiej kołdry".



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP