Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wolfgang F. Eschment, VNG: gazoport nie jest Polsce niezbędny

Autor: Rozmawiał: Dariusz Malinowski
21-03-2007 00:00
Wolfgang F. Eschment, VNG: gazoport nie jest Polsce niezbędny

- Na miejscu Polski rozważyłbym, czy nie skorzystać z już istniejących gazoportów, np. w Rotterdamie czy Zeebruge, bądź też portów będących w zaawansowanych planach. Polska mogłaby wykupić prawa do wykorzystania części mocy przeładunkowych tych portów - rozmowa z Wolfgangiem F. Eschmentem, członkiem zarządu ds. ekonomicznych VNG.

Polska postanowiła rozpocząć w tym roku budowę gazoportu. Początkowo metanowcami ma przybywać do naszego kraju 2,5, a docelowo nawet 5 mld m sześc. gazu. Jak Pan ocenia pomysł budowy gazoportu?
- Każdy kraj chce sobie zdywersyfikować dostawy gazu. Wiele krajów w ostatnim czasie wybudowało lub buduje porty do odbioru LNG. Na miejscu Polski rozważyłbym jednak, czy nie skorzystać z już istniejących gazoportów, np. w Rotterdamie czy Zeebruge, bądź też portów będących w zaawansowanych planach. Polska mogłaby wykupić prawa do wykorzystania części mocy przeładunkowych tych portów.

Czemu Polska miałaby się interesować takim rozwiązaniem?

- Należy zadać sobie pytanie, skąd LNG będzie pochodził. Jeśli z Norwegii, budowa gazoportu jest dobrym pomysłem. Jeśli jednak z innych źródeł, np. Nigerii, Afryki Północnej, skłaniałbym się ku wykorzystaniu już istniejących gazoportów. O wszystkim powinna bowiem decydować cena dla finalnego odbiorcy. Ta przy przywozie metanowcami z innych kierunków niż norweski może być mało atrakcyjna. Problem w tym, że Bałtyk oddzielają od innych mórz cieśniny duńskie. Największe metanowce nie pokonają ich z pełnym ładunkiem. Oznacza to, że trzeba wykorzystać mniejsze statki, co podraża transport. Najlepszym więc rozwiązaniem może być transport do Rotterdamu i stamtąd rurociągami do Polski.

Ale czy to w ogóle wchodzi w grę? Polska ma bardzo mało połączeń międzysystemowych z systemami gazowniczymi, np. z Niemcami. W praktyce więc może to oznaczać, że nie będziemy mogli odebrać gazu wyładowanego w Rotterdamie.

- Dlatego Polska powinna takie połączenia budować. Uważam, że Polsce brak połączeń międzysystemowych. A przecież, pomijając kwestie LNG, takie interkonektory są potrzebne ze względów bezpieczeństwa. Gwarantują, że w razie awarii gazociągów łączących Polskę z Rosją, będzie możliwe wznowienie dostaw z systemów zachodnich. Na razie Polska ma tylko połączenie ze wschodem. Wydaje mi się, że powinna także zainwestować w połączenia z południem i zachodem.

Ile takich interkonektorów Polska powinna mieć z Niemcami?

- Przynajmniej kilka. Nie podam, w jakich konkretnie miejscach, bo to powinno być przedmiotem oceny wyspecjalizowanych pracowników, może się np. okazać, że budowa osławionego gazociągu z Bernau do Szczecina nie ma sensu. Z pewnością jest jednak sens budowy połączeń międzysystemowych.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 750 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP